A social media térhódítása az álláskeresésben

Csizmadia Kristóffal, a Swicon marketingesével beszélgettem arról, hogy miért és hogyan érdemes kihasználni a social media kínálta lehetőségeket, ha éppen állást keresünk vagy kínálunk. Az interjúból az is kiderül, hogy miért lehet sikeresebb egy Facebook álláshirdetés, mint egy állásportálon megjelentetett nyitott pozíció. fullsizerender_3.jpg

  1. Mely platformokon vagytok jelen, hol találnak meg benneteket az érdeklődők, álláskeresők?

Jelenleg 2 platformot használunk ki teljeskörűen, ezek pedig a Facebook és a LinkedIn, de természetesen ezekhez kapcsolódva még jelen vagyunk az Intsagramon is. 

  1. LinkedIn-en keresztül hogyan tudnak hozzátok jelentkezni a pályázók?

A pályázóknak két lehetőségük van: az első, hogy a LinkedInen meghirdetett állásainkra jelentkeznek közvetlenül a LinkedIn profiljukkal. Ezek a hirdetések a LinkedIntől vásárolható, úgy nevezett Job slotjainkra kerülnek ki, amelyek a platformon kínálnak arra lehetőséget, hogy a saját weboldalunktól függetlenül hirdethessük az állásokat, miközben ugyanúgy megkapjuk jelentkezéseket. A második forma pedig, amikor egy állásajánlatot posztként osztunk meg a céges oldalunk hírfolyamán, melyen a megosztott linkre kattintva az adott pozíció oldalára érkeznek, és direktben jelentkezhetnek. Természetesen ezeket a linkeket paraméterezzük is, hogy mérni tudjuk a sikerességüket.

  1. Mely szakmai területeken van leginkább jelentősége a Twitter használatának?

Twitternek manapság inkább azokon a szakmai területeken van nagyobb jelentősége, amelyek egyre jobban digitalizálódnak. Így az IT és tech területeken kívül akár idesorolhatjuk a marketinget és pénzügyi szektort is, mivel a technika előrehaladtával ezek a területek is rohamosan elkezdtek fejlődni. Napról napra, vagy óráról órára változhatnak a trendek. Tudom, ezzel egy elég nagy spektrumot adtam meg, azonban a digitalizáció elől nem igen menekülhet meg egy szakma sem manapság. Azt viszont nem szabad elfelejtenünk, hogy itthon sajnos a Twitternek nincs akkora elterjedtsége, mint nyugatabbra tőlünk, így hacsak nem egy nagyon szűk rétegre szeretnénk célozni, itthon nem igen ajánlatos a használata. 

  1. Miért van ekkora létjogosultsága a közösségi médiának az álláskeresésben?

Egyrészt azért, mert egy személyesebb kapcsolatot lehet kialakítani, akár egy márkával vagy céggel is. Mivel a social media főleg a kapcsolatteremtésre és –tartásra épül, így egy-egy vállalat is sokkal személyesebb kapcsolatot tud kialakítani a jelöltjeivel. Emellett például a Facebook úgymond egy virtuális piactérré is alakult, ahol adni és venni lehet emberektől, és többek között állást is lehet kínálni, illetve állásra jelentkezni. Ezt pedig a különböző szakmai csoportok és erre szakosodott oldalak teszik lehetővé. Másrészről pedig alkalmat nyújt arra, hogy a vállalatok a saját employer branding kommunikációjukat kifelé is terjeszteni tudják, ezzel is szimpatikusabbá tenni magukat azok számára, akik náluk szeretnének munkát vállalni.

  1.  A marketing, a sales és a HR összefonódását ma már nem lehet elkerülni a toborzás-kiválasztás kapcsán. Ez a 3 terület összehangolt működése ad egy biztos alapot. Hogyan kell ezt elképzelnünk a gyakorlatban?

Kicsit úgy, mint egy reklámügynökség munkáját. A Sales hozza az új ügyfélkapcsolatokat, valamint ők kommunikálják az igényeket a HR vagy a Recruitment és a Marketing felé is. A mi esetünkben legfőképp a betöltendő pozíciókról van szó, így miután felmerül egy igény a három részleg együttesen határozza meg, hogy milyen területen keressük a jelölteket az adott pozícióra, milyen paraméterek alapján keressük, valamint milyen platformon hirdessük meg az adott pozíciót és kikre célozzunk. Az utóbbit pedig a Marketing, míg a keresést a Recruitment hajtja végre.

  1. Vannak-e olyan csatornák, amelyeket az álláskeresők nem használnak ki eléggé?

Esetleg csak azok, akik nem keresnek aktívan munkát. Azonban általában ők is jelen vannak valamilyen formában, és megtalálhatóak mind hirdetésekkel mind pedig megkereséssel. Saját tapasztalatom szerint, aki aktívan állást keres, az minden létező csatornát kihasznál, még az olyanokat is, amelyekről előtte nem is tudott. Személyszerint én megfordítanám a kérdést, és azt mondanám, hogy a hirdető cégek nem használnak ki eléggé minden csatornát. Pedig ahogy terméket, úgy egy állást is lehet szinte bármilyen platformon vagy csatornán hirdetni. Csak meg kell találni, hogy az adott célcsoport hol érhető el a legjobban.

  1. Mit látsz, milyen irányba haladnak a trendek az álláskeresés kapcsán, mely közösségi médiát használják leginkább az álláskeresők?

Továbbra is azt látom, hogy a LinkedIn és a Facebook lesz a két főbb platform az álláskeresésre, az állásportálok mellett. Egyre több szakmai csoport jön létre, ahol az eszmecseréken és híreken kívül állásajánlatokkal is találkozhatnak a tagok, valamint Facebookon már egyre több olyan oldal van, amelyek különösen az álláshirdetésekre fókuszálnak. És még ezeknek is vannak olyan fajtái, melyek a különböző iparágakra koncentrálnak. A felhasználók szempontjából pedig előnyt is jelent, hogy social térben találhatnak rá ezekre az állásokra, mert egyből hozzájuthatnak a hozzászólásokon keresztül a számukra releváns információkhoz, a munkaadók szempontjából pedig mert egy sokkal heterogénebb és nagyobb tömeget tudnak megszólítani a hirdetéseikkel. Egyes pozíciók esetében pedig például egy Facebook álláshirdetés sikeresebbnek mondható el, mint egy állásportálos hirdetés, mert minőségibb jelöltekre találhatunk. 

  1. Mi az a brand, melyet ti képviseltek, és amely kiemel a többi hasonló cég közül benneteket (ami miatt titeket választanak az ügyfelek és a pályázók is)?

A Swicon már több mint 10 éve meghatározó szerepet tölt be a piacon, és egyike volt azoknak a vállalatoknak, amelyek a válság idején tovább növekedtek. Emellett pedig fő partnereinknek hála, akik az IT és telekommunikációs piac nagyjainak számítanak – és nem mellesleg hozzájuk is keresni szoktunk új munkatársakat – stabil és biztos háttérrel rendelkezünk. Szeretünk mindig előre tekinteni, és újabbnál újabb megoldásokat találni a felbukkanó problémák kezelésére, és emellett nyitottak vagyunk az új ötletekre is, amelyeket kollégáink hoznak. Valamint ami még kiemel bennünket a piacon lévő más cégekhez képest, az a jelöltjeinkhez és a munkatársainkhoz való viszonyulásunk. Igyekszünk segíteni nekik, hogy karrierjükben minél több sikert érhessenek el, és mellette pedig egy otthonos környezetet megteremteni, melyben a munka élvezet. Vagyis „Mi nem csak egy toborzó cég vagyunk. Hanem a barátod, társad, partnered, és mentorod a siker útján.” 

  1. Hogyan jött a képregény stílus ötlete, melyet a kommunikációtok során felhasználtok és közvetítetek a pályázók irányába?

Ezt az arculatot 2014. január óta használjuk, és azóta csak pozitív visszajelzéseket kaptunk mind az ügyfelektől mind a jelöltektől. A piacon mindig ki kell tűnni valamilyen módon, és amíg a konkurensek, illetve más IT-s cégek a letisztultabb stílust követik – mint az Apple vagy az IKEA -, mi inkább az izgalmasabb és színesebb világot követtük. Részben ilyenek vagyunk mi is, egy cég, amely megannyi színes emberből és elméből áll.

  1. Mit tanácsolsz a jelölteknek, hogyan érdemes magukat képviselniük a közösségi médiában?

LinkedInen érdemes részletesen megadniuk a szakmai hátterüket – mivel főleg egy szakmai social media oldalról beszélünk – amely az eddigi tapasztalataikat jobban bemutatja. Legyen iskolai projekt, vagy már egy szakmaibb környezetben ellátott feladatkör, érdemes megadni, mert tisztább képet ad arról, hogy mit is tudhat. Kövessenek blogokat, illetve érdemes vezetniük is. Legyenek részesei a szakmájukhoz kapcsolódó csoportoknak Facebookon és LinkedInen is, és ha használják a Twittert, kövessék a szakmához tartozó csatornákat, és osszák is meg az onnan érkező tartalmakat. Persze az olyan alap dolgokat se felejtsük el, mint például ne használjon hamis profilt, ügyeljen arra, hogy milyen fényképek vannak kint róla – beleértve a profilképet is. Ne feljenek interakcióba lépni a csoportokon belüli posztokkal, természetesen moderált módon. Kövessék azokat a cégeket Facebookon és LinkedInen, ahová jelentkezni szeretnének.

Érdemes figyelni az oldalt a későbbiekben is, ugyanis a Swiconról többet is megtudhattok további interjúk keretében. 

Olvasd el Balogh Renátával készített interjúmat is, így megtudhatod, hogy miért fontos tényező egy vállalat életében az employer branding.

Az alábbi linkre kattintva tájékozódhattok a Swicon által meghirdetett IT-s nyitott pozíciókról.

A www.dolgozzmagadon.hu weboldalon többet is megtudhattok szolgáltatásimról:

Life Coaching
Business Coaching
HR tanácsadás
Pályaválasztási tanácsadás
Karriertanácsadás
Workshop

 dolgozz_magadon_logo_1.jpg