Betekintés – Milyen egy IT-s élete az SSC szektorban? (interjú)

Sok sztereotípia kering az SSC-s munkával kapcsolatban. Egy több éve IT területen dolgozó férfival készítettem interjút, melyet alább olvashattok. Bepillantást nyerhetünk egy ’multis’ dolgozó életébe, a cikk végén pedig a már jól megszokott Dolgozz magadon! Tippet olvashatjátok.

grumpy.jpg

  1. Hol dolgozol?

Budapesten dolgozom egy nagy multicég SSC-jében. Kb. 1500-an vagyunk itt, de nem csak IT-sok, hanem a végfelhasználóink is. Mi az IT-n talán 500-an lehetünk.

  1. Informatikán belül mivel foglalkozol pontosan?

IT Support területen dolgozom, SAP-val foglalkozom, tehát nem programozok. Mi felelünk azért, hogy a felhasználóink számára mindig rendelkezésre álljanak az SAP rendszereik. Ez sok koordinációs munkát jelent, de többek között magában foglalja a szoftverlogisztikát és az incidenskezelést is. Ha esetleg beüt a krach, akkor mi koordináljuk az incidens megoldásán dolgozó csapatokat és igyekszünk segíteni nekik ahol csak lehet.

  1. Mennyi ideje dolgozol a cégnél?

Idén lesz 5 éve.

  1. Milyen munkarendben dolgozol?

Normál nappali munkarendben, napi 8 órában + ebédszünet, nincs éjszakai műszak, ügyeletet viszont vállalunk. Ez azt jelenti, hogy majdnem minden hónapban egy hetet én is ügyeletben vagyok és ilyenkor napi 24 órában bármikor fogadnom kell a hívásokat akár hétvégén vagy ünnepnapokon is.

  1. Hogyan néz ki egy munkanapod?

Reggel 9-9:30 között szoktam beérni az irodába, ránézek a levelekre és a chatre, hogy van-e bármi sürgős tennivaló. A csapatunk ázsiai tagjai ilyenkor adják át nekünk azokat a feladatokat, amikkel nem tudtak végezni vagy éppen csak mi tudjuk megoldani őket. Ha nyugis a reggel, akkor általában összefutok egy barátommal 10 perc kávéra valamelyik konyhában. Ha gond van, akkor az asztalomnál kávézom és pörgök ezerrel a probléma megoldásán.

11:30 körül ebédelek az esetek többségében, mert a konyhák ilyenkor még nincsenek tele. 12 órától általában felpörögnek a dolgok, sokkal többen keresnek meg chaten a kérdéseikkel és megjelennek a dél-amerikai kollégák online, majd később az észak-amerikaiak is. 14-15 óra környékén átadjuk a monitorozós munkákat a brazil csapatnak, innentől kezdve több időm van foglalkozni a rám kiosztott/önként vállalt egyéni feladatokkal és a meetingekkel egészen a nap végéig.

Szerencsére az esetek többségében valóban lecsukom a gépet 17:30-kor és hazamegyek.

  1. Milyen arányban oszlanak meg az állandó és az ad-hoc feladatok?

Az én esetemben nagyjából 50-50%-ban a napi teendők (base support) és a projektek/fejlesztések megoszlása, de ez egyéni preferencia kérdése is, tehát van választásunk. Szerencsére az én csapatomban mindig meg tudjuk beszélni, hogy kinek melyik munkához van leginkább kedve és általában azt is kapja meg. Én ennyi év után is kimondottan szeretek ticketeken dolgozni és válaszolni a kollégák kérdéseire chaten vagy e-mailben. Azt hiszem, hogy ezzel kisebbségben vagyok, mert a projektmunkákat vagy éppen a folyamataink fejlesztésére irányuló tevékenységeket többen szeretik. Mindenesetre a főnököm időről-időre megkérdezi, hogy elégedett vagyok-e a feladataim összetételével és a leterheltségem mértékével, ezért van lehetőségem jelezni, ha változtatni akarok.

  1. Milyen előny szól a munkád mellett?

A multis háttér és az azzal járó stabilitás sok stressz forrástól megkímél. Dolgoztam például olyan Kft.-nél, ahol két törött irodai székből kellett egy működő képeset varázsolnom és harc ment az UTP kábelekért a tárgyalóban, mert a vezetőség sajnálta a pénzt WiFi routerre. Itt viszont ergonomikus székekben ülünk, saját laptopon és iPhone-nal dolgozunk. Ha valami elromlik, akkor gyorsan cserélik vagy javítják, csak szólnunk kell az ezért felelős csapatnak.

Nincs az a háttérben megbújó, fojtogató frusztráltság sem a levegőben, amihez máshol már volt szerencsém az elégedetlen munkatársak miatt. Amikor reggel bemegyek nincs gyomorgörcsöm, a kollégáim nem fúrnak a hátam mögött és mindkét főnökömet kedvelem.

Szinte már közhely, hogy sok kultúrával találkozik az ember egy ilyen helyen, de maximálisan igaz. Én ezt a részét is kedvelem, arról nem is beszélve, hogy az angoltudásom sem fakul meg.

  1. Mi a hátránya a munkádnak?

Szakmai szempontból kétségtelenül az a legnagyobb hátrány, hogy a feladatkörök nagyon fel vannak darabolva. Azon a munkakörön, amit egy kisebb cégnél IT-s személy ellát, nálunk 4-5 csapat is osztozhat. Ez olyan, mintha az autószerelőnél az egyik ember csak a fékbetéteket és tárcsákat tudná kicserélni, egy másik viszont csak az olajat és a szűrőket. Mindeközben a munkaerőpiacon olyan autószerelőkre van szükség, akik az egész autóhoz értenek.

A fenti példához hasonlóan a legtöbb hátrány a cég méreteiből és az ehhez szükséges szabályozottságból és korlátozottságból adódik. Biztonsági okokból nincs például jogosultságunk szoftvereket feltelepíteni, de még az USB portok is le vannak tiltva a gépünkön. Ha ki szeretnék próbálni egy új szoftvert, amivel könnyíthetek a munkámon, akkor a termék árától függően meg kell győznöm pár vezetőt a ranglétrán felfelé, hiszen ők rendelkeznek a büdzsé felett.

  1. Mit szeretsz a munkádban?

Egyértelműen a munkahelyi légkört szeretem a legjobban. Mindenki segítőkész és türelmes még akkor is, ha nagyon nagy a baj. Ha valaki hibázik a csapatunkban, akkor jellemzően az egyént nem nevezzük meg, mert nem az a fontos a kifelé irányuló kommunikációban hogy ki hibázott, hanem az hogy mi belőle a tanulság és milyen módon kerülhető el legközelebb. Valahogy mindenki úgy áll a másik emberhez, hogy igyekszik segíteni a munkáját.

Nagyon tetszett a kezdetekben és tetszik mind a mai napig az is, hogy a csapatok nem csak magyarokból állnak, hanem vegyesen vagyunk minden kontinensről. Napi szinten megtörténik, hogy egy bangkoki kollégám tanít nekem valamit vagy én trénelek egy brazilt.

  1. Mit nem szeretsz a munkádban?

Nagyon bonyolult a teljesítményértékelési rendszerünk, számomra mondhatni átláthatatlan. Nem egyértelmű, hogy mi az a konkrét eredmény, amit ha fel tudok mutatni, akkor az tükröződik a fizetésemben is. Természetesen számít az is, hogy mások milyen visszajelzéseket adnak rólam, ami még tovább csavar egyet az egészen.

  1. Milyen területen kellene még fejlődnöd?

Nálunk szakmailag sosem lehet elérni a plafonig, mindig van hova fejlődni. A soft skillek közül szerintem nagy hasznát venném a self-marketingnek is egy ilyen környezetben.

  1. Mi a legnagyobb kihívás számodra?

Átlátni a káoszt, ami egy ekkora méretű cégnél elkerülhetetlen állapot. Egész egyszerűen annyi szoftvert és saját fejlesztést is használunk, hogy lehetetlen teljesen átlátni ezek kapcsolódási pontjait és egymásra gyakorolt hatását. A mi csapatunknál ez azért fontos, mert össze kell hangolnunk a karbantartásokat. Lényeges tényező, hogy ha egy rendszert karbantartás miatt leállítunk, akkor nehogy megfosszunk egy idekapcsolódó másik rendszert valamilyen fontos funkcionalitástól. Ha ez megtörténik, akkor a végeredmény nem csak rendkívül boldogtalan felhasználók, hanem a kieső munkából adódó anyagi kár is.

  1. Mit tartasz az eddigi legnagyobb sikerednek?

A mi cégünknél jellemzően rotációs rendszerben dolgozunk, tehát kb. 2-5 évente új csapatba kerülünk. Egy-egy ilyen rotálásnál én mindig úgy érzem, mintha kirántották volna alólam a talajt. Új kollégák tanítanak teljesen új dolgokat és a korábbi magabiztos tudásomból csak keveset tudok hasznosítani. Azt tartom a legnagyobb sikeremnek, hogy eddig sikerült abszolválnom ezeket a megmérettetéseket.

  1. Milyen a hangulat, hogyan jössz ki a kollégáiddal?

A közvetlen munkatársaimmal és mindkét főnökömmel nagyon jó a viszonyom, állandóan megy a hülyéskedés és egymás ugratása.

  1. Milyen nemzetiségű emberekkel dolgozol nap, mint nap?

Jellemzően thaiok, brazilok, amerikaiak és belgák azok, akikkel együtt dolgozom. Újabban egyre több indiaival is van munkakapcsolatom és a kezdetekkor pár hónapig dolgoztam japánokkal is. Azóta is bánom, hogy nem volt lehetőség több közös munkára, mert nagyon tanulságos megtapasztalni az ő munkamoráljukat.

  1. Mennyire jellemző a túlóra?

Azon a területen, ahol most dolgozom rendszeresen vállalunk ügyeletet. Egyébként nagyon ritkán jön ki úgy a lépés, hogy nem tudom időben letenni a lantot, mert valami halaszthatatlanul sürgős. Ez leginkább annak is köszönhető, hogy ha lejár a munkaidőm, akkor teljesen természetes módon megkérhetek valakit a minket követő régióból, hogy vegye át tőlem azt az adott munkát, amit folytatni kellene és nem követeli meg az én személyes jelenlétemet.

  1. Milyen előrelépési lehetőséget rejt a szakma?

Választhatunk a menedzseri karrierút vagy a szakmai között. Én ez utóbbiban gondolkodom, mert aki vezetőnek megy annak szerintem “jó politikusnak” is kell lennie, ami rám kevésbé jellemző. Van egy harmadik opció is, a projektmenedzser, ami kettő keveréke. Nem lenne rossz egyszer megcsípni egy expat pozíciót sem és eltölteni pár évet külföldön.

  1. Mit tanácsolsz annak, aki ilyen pályára adja a fejét?

Két dolgot tanácsolnék.

Tanuljon meg nagyon jól angolul. El lehet karistolgatni úgy is, hogy csak az IT-s szakmai dolgokról tudunk beszélni, de ez nagyon kevés ahhoz, hogy érvényesülni tudjunk bármilyen nem magyar anyanyelvűvel folytatott beszélgetés során. Kellemetlen, amikor ellátogat hozzád egy magasabb szintű menedzser, elmentek céges vacsorára és te habár szeretnél, de nem tudsz részt venni a beszélgetésben, mert képtelen vagy megfelelően és kellő ütemben kifejezni magad. Akkor vagy elég jó, amikor már képes vagy angolul gondolkodni magyar helyett.

Legyél mindenre nyitott és érdeklődő. Ha lustaságból lekorlátozod magad és csak azzal foglalkozol, ami a te munkakörödhöz és feladataidhoz feltétlenül szükséges, akkor remek lehetőségektől is el tudod magad vágni. Az pedig már csak járulékos nyereség, hogy ha valamihez nem értesz, akkor legalább tudni fogod, hogy ki az, aki érthet hozzá és kérhetsz segítséget.

DOLGOZZ MAGADON TIPP: Ha szeretnél hasonló helyen dolgozni, akkor frissítsd a pályázati csomagodat és jelentkezz be az adott cég karrier oldalán (vagy vedd fel a kapcsolatot a cég képviselőjével egy állásbörzén). A regisztráció során egy konkrét adatlapot kell kitöltened, majd feltölteni az önéletrajzodat. Általában angol nyelvű kitöltésre kell számítani és előfordul, hogy már a jelentkezésnél feldob az oldal 1-1 online tesztet, ezzel is szűrve a jelentkezőket. Azonban jelentkezés szempontjából sokkal hatékonyabbnak tartom, ha munkaerő közvetítő cég tanácsadója révén kerülsz be először a cég rendszerébe, mert egy jó bemutatkozás a tanácsadónál és egy jól megírt vélemény nagyon sokat tud dobni a pályázatodon. Ha a tapasztalatod vagy tudásod kevés lenne az adott területre, akkor legalább kiderül, hogy min kellene még javítanod. Gyakran előfordul az is, hogy egy hozzád sokkal jobban passzoló pozíciót vagy érdeklődési kört sikerül találnotok, amire sokkal szívesebben pályáznál. Mindenesetre érdemes jó kapcsolatot ápolni a munkaerő közvetítők tanácsadóival és gyorsabban le tudnak zongorázni egy kiválasztási folyamatot, mint a vállalati HR-esek.

Oszd meg a cikket, a témával kapcsolatban kommentelj itt vagy a Facebookon, vagy írj a dolgozzmagadon@gmail.com címre! A sértő vélemények moderálásra kerülnek.

A cikkek és tartalmak teljes mértékben a szerző saját tulajdonát képezik. Átvenni csak a szerző engedélyével és megjelölésével lehet. Fotók: Google

d94b4401-c04c-4304-a5d2-1e4fa8a2017f.jpg

Címkék: interjú, IT, SSC