10 jel, ami arra mutat, hogy kiégtél

Korán mész be dolgozni, sokáig maradsz, hétvégén is dolgozol, hanyagolsz minden egyéb szabadidős tevékenységet..mindeközben azon aggódsz, hogy nem elég jó a teljesítményed és nem fog jól alakulni a szakmai karriered, valamint egyre kevesebb örömöt lelsz a mindennapokban. Ha ezen elgondolkodsz, akkor egyből látod, hogy ez az életmód hosszú távon nem fenntartható és számos veszélyt rejt magában. A kiégés téged is veszélyeztethet, észre sem veszed a folyamatot, már csak azt tapasztalod, hogy baj van.

 blog-1-727x409.jpg

A kiégés 10 egyértelmű jele: 

Kimerülsz

A kiégés egyértelmű jele az, amikor állandóan fáradtnak érzed magad. A kimerültség lehet érzelmi, mentális vagy fizikai is. 

Elveszíted a motivációt

Ha már nem érzel lelkesedést vagy nincs meg többé a belső motivációd a munkához, akkor jó eséllyel megtapasztalod a kiégést. Hogyan válik ez nyilvánvalóvá? Például nehezebben indulsz el reggel és a koncentrációd sem a régi. 

Frusztráció, cinizmus és egyéb negatív érzelmek megjelenése

Úgy érzed, hogy amit csinálsz az már nem jelent neked annyit, könnyen kiábrándulsz. Érdemes megfigyelned, hogy mennyire érzed magad pesszimistának, mint korábban. Időről-időre tapasztalhatsz negatív érzéseket, de fontos észrevenned, hogy mikor válik ez különösen szokatlanná.

Kognitív problémák

A krónikus stressz befolyásolja a figyelmet és a koncentrációt. Negatívan befolyásolja a problémák megoldására vagy döntéshozatalra való képességed. Talán észrevetted, hogy ebben az esetben feledékenyebb vagy és nehezebben emlékszel dolgokra.

Csökken a munkateljesítményed

Nem vagy benne biztos, hogy kiégtél? Hasonlítsd össze a munkateljesítményedet a korábbi évek teljesítményével. Mivel a kiégés hosszabb időn keresztül történik, meg tudod figyelni, hogy átmeneti zuhanásod vagy krónikus kiégésed van-e.

Problémák otthon és a munkahelyen

Többféle módon játszódhat le: konfliktusba ütközöl más emberekkel vagy visszavonulsz és kevesebbet beszélgetsz a munkatársaiddal, családtagjaiddal. Ha fizikailag ott vagy, attól még lelkileg lehet, hogy teljesen máshol jársz.

Nem figyelsz eléggé oda magadra

Amikor kimerülsz hajlamos vagy többet enni vagy akár kevesebbet a megszokottnál, többet dohányzol, iszol, hanyagolod a testmozgást és nem alszol eleget. A nap folyamán pedig több kávét fogyasztasz, hogy mindig úgy érezd, most keltél ki az ágyból.

Akkor is a munkával foglalkozol, ha éppen nem dolgozol

Ahhoz, hogy ki tud kipihenni a munka fáradalmait, időt kell fordítanod a kikapcsolódásra és a feltöltődésre. 

Elégedetlenebb vagy

Kevésbé vagy boldog és elégedett a karriereddel valamint a magánéleteddel.

Egészségügyi problémák lépnek fel

Hosszú idő alatt a krónikus stessz valós egészségügyi problémákat okozhat, például szívbetegségek, depresszió, elhízás, emésztési problémák.

A következőket teheted meg azért, hogy elégedettebb legyél az életeddel:

  1. Szánj időt a pihenésre és a feltöltődésre!
  2. Találj olyan tevékenységet, ami a munkán kívül szenvedéllyel és kihívással tölt el!
  3. Lógj kevesebbet az interneten!
  4. Aludd ki magad!
  5. Szervezd meg a tennivalóidat, így nem kell többet azon aggódnod, hogy valamit elfelejtesz!
  6. Reálisan mérd fel, hogy egy-egy feladatot mennyi idő alatt kell megoldanod!
  7. Beszélgess többet a barátaiddal, családtagjaiddal!
  8. Törekedj arra, hogy javíts a kommunikációs és stresszkezelési képességeiden!
  9. Gondolkodj el azon, hogy mi miatt vagy frusztrált és mivel nem vagy elégedett valójában!
  10. Ha a fizikai és lelki tüneteid egyre komolyabbak, akkor mindenképpen vedd igénybe egy szakember segítségét! Hozzám tanácsadásra vagy coachingra itt tudsz bejelentkezni.

 

Köszönöm, hogy elolvastad a cikket, várlak vissza a jövőben is! 
Amennyiben kérdésed van, keress az alábbi elérhetőségen!
Sikeres karrierépítést kívánok!

Somlyai-Sipos Szilvia
karrier coach, karrier tanácsadó
dolgozzmagadon.hu 

dolgozz_magadon_finalbiglogo_1.jpg

Címkék: mono, kiégés, burnout