A mai kor modern művészete – fiatalon a grafikusi pályán

Egy gördeszkás, Y generációs fiatal srác mesél a munkájáról, aki grafikusként dolgozik. Elmondja, hogyan látja a trendeket, milyen módon bánik az ügyfelekkel és neki mi volt segítségére akkor, amikor ezt a szakmát választotta!

 joshua-ness-112783.jpg

 

  1. Hol tanultál és mióta foglalkozol grafikával?

Körülbelül 7 éve foglalkozom a szakmámmal, de kimondottan sosem tanultam. A végzettségemet - médiatechnológus asszisztens - egy OKJ-s szak keretén belül végeztem el egy pesti iskolában, de akkor már tudtam, hogy nem azzal szeretnék foglalkozni. Akkoriban még sűrűbben jártam gördeszkázni, ahol sokat filmeztünk és emiatt kezdett el érdekelni a filmezés. De megmaradt hobbiként és úgy fogtam fel, hogy legalább időt nyerek a „nagybetűs” élettel szemben. Így több időm jutott azzal foglalkozni, amivel igazán szerettem volna, a weboldal tervezéssel.

  1. Miért választottad ezt a pályát?

Viszonylag fiatalon jött, hogy én a grafika irányába szeretnék mozdulni, bár akkor még ez még közel sem volt olyan tudatos. Gyerekkoromban is szerettem rajzolni, és a kedvence gyerek mesém a VUK volt, amit ne keverjünk össze véletlenül se a Kis vuk című 3D animációs rajzfilmmel. Később ennek hatására jött az ötlet, hogy rajzfilmeket szeretnék rajzolni. Jó kiindulási alapnak tűnt a saját jövőmre nézve, ezek voltak az alap kövei annak, hogy most UI/UX designnal foglalkozok. 

  1. Milyen jellegű munkákkal keresnek meg?

Főleg weboldalak, céges arculatok megtervezésével szoktak megkeresni az ügyfelek, bár az a tapasztalom, hogy sokan egy kalap alá veszik a grafikusokat, pedig azért ez mostanra egy kicsit szerte ágazóbb lett. Vannak, akik a jobban értenek a nyomdai anyagok elkészítéséhez, kulcs látványok megtervezésében erősebbek (fotó manipulációk) és vannak, akik a weboldalak, applikációk megtervezésében erősebbek. De fontos, hogy az általam felsorolt példák, más gondolkodást igényelnek, ez nem azt jelenti, hogy az egyik a másikra nem képes. Valamelyikben erősebb, és ez egy munkán meg is látszik, hogy az illetőnek melyik irány a mérvadóbb. Én webesnek tartom magam, így nagyobb kampányok kulcs képeinek a kitalálását/megtervezését nem is szoktam vállani, mert szerintem nincs meg hozzá a szemléletem.

  1. Csak magyar vagy külföldi ügyfélkörrel is rendelkezel?

Voltam egy cégnél, ahol rengeteget dolgoztunk külföldre, bevallom nagyon szerettem is, viszont a privát munkakörömben csak magyar ügyfelekkel dolgoztam eddig.

  1. Hogyan viszonyulsz a határidők betartásához?

Relatíve jól, mindent elszoktam végezni, időre. Mindig a leadás napján vagy előtte egy nappal dolgozok a legtöbbet az adott projekten, mert az utolsó pillanatok okozta nyomás mindig a legjobbat hozza ki belőlem. Persze ez nem azt jelenti, hogy akkor állok neki. Az előtte lévő 4-5-6 napban (attól függ mennyi időm van) kitalálom mit fogok csinálni és hogyan. Készítek részleges terveket, skicceket, amik még nincsenek kidolgozva, de megadják az egész weblap vagy arculat vázát.

  1. Általában beismerik az ügyfelek, ha szakmai kérdésekben neked van igazad?

Azt gondolom, hogy igen, de ehhez hozzá tartozik, hogy a munkáimat, mindig személyesen prezentálom, ha van rá lehetőségem. Ha nincs, akkor pedig a kiküldött tervek után minimum telefonon egyeztetek az ügyféllel, nem szeretek emailben pingpongozni. Én ezt a lépést azért tartom fontosnak, mert sok esetben csinálhatok akármilyen szép vagy részletes prezentációt a munkámról, ahol minden le van írva, hogy mi hogyan működik, sok ügyfél el sem olvassa, csak ránéz és vagy tetszik vagy nem. De ha ott ülök személyesen és elmondom mi miért került oda, ahova és miért olyan a színe az egyes elemeknek, amilyen, ezzel rengeteg időt és energiát spórolok. Kevesebb dolgot kell módosítani (ha egyáltalán kell) és az ügyfelek is elégedettebbek. Ami még fontos, hogy személyesen az emberek fele annyira indulatosak és felháborodottak, ha nem azt látják, amit elképzeltek, mint írásos formában. Nem feltétlen baj, ha nem az van ott, amit elképzelt, mert ez egy közös munka, ő hozza az igényeit és az elképzeléseit, aminek persze vannak korlátai, de én ezért vagyok ott, hogy határokat szabjunk. Hisz mégis csak én dolgozok x ideje a szakmámban, nekem kell jobban tudnom, hogy mi megvalósítható és mi nem. Ha mindenre csak bólogatunk, hogy persze ezt is lehet azt is lehet és kiderül, hogy felét meg sem tudjuk csinálni, akkor eláshatjuk magunkat. Márpedig egy jó szakember az ügyfélnek pénzt spórol!

  1. Számodra mit jelent az igazi siker?

Mikor az ügyfél is nagyon elégedett a munkámmal és én is azt érzem, hogy most valami hatékony dolgot tudtunk csinálni közösen. Vagy ha sikerül belecsöppeni egy olyan projektbe, ahol egy olyan terméken dolgozunk, amely hasznos és tényleges segítséget tud nyújtani az embereknek. Ez utóbbi sajnos még várat magára, de úgy gondolom, hogy sikernek élném meg, ha egy ilyen munkának a szerves részét képezném.

  1. Mit tartasz a legnagyobb kihívásnak ebben a szakmában?

Azt, hogy közös nevezőre jussunk az ügyféllel, megtaláljuk a közös nyelvet és azon beszéljünk. Ahhoz, hogy senki ne sérüljön és egy igazán klassz dolgot tudjunk csinálni közösen az is beletartozik, hogy időnként szólni kell az ügyfélnek. Nem biztos, hogy abba az ötletbe kell pénzt, időt és energiát beleölni, amibe ő szeretne.

  1. Mi okoz számodra nehézséget?

Például, ha a munkahelyemen nem kapok megfelelően összeszedett anyagot (brief-et) az ügyfél igényeiről és a felettem dolgozó (project manager, account manager, sales-es) nem azért dolgozik a szakmájában, mert valós tapasztalattal rendelkezik, hanem mert lyukat tud beszélni a főnök hasába a saját alkalmasságáról. Persze minden cégnél eltér, hogy ki a köztes ember a grafikus és az ügyfél között, de a nem megfelelő kompetencia vagy nemtörődömség igen csak megtudja nehezíteni az ember munkáját. Természetesen ennek a fordítottja is pont ennyire igaz. Egy jó szakember (project manager, account manager, sales-es) sokban megtudja könnyíteni az ember munkáját, de az a tapasztalatom, hogy az utóbb említettből vannak kevesebben.

  1. Mi az, ami igazán örömet okoz neked a munkádban?

Új dolgokat hozhatok létre és kicsit formálhatom az emberek ízlését. Persze az a célom, hogy a legjobb irányba. A multik által tervezett plakátok nagy része vizuálisan inkább rontja a közízlést, mint sem javítja vagy formálja. Amíg arra törekszem, hogy ennek az ellentétét képviseljem, addig azt hiszem, jó úton járok.

  1. Mi a te saját célod ebben a szakmában, miben szeretnél fejlődni?

Amit fontosnak tartok és célom is viszont nem csak a szakmához kapcsolódik, az az, hogy mindig maradjak nyitott az új dolgokra és az emberek látásmódjára és minél tovább megtudjam tartani a szellemi frissességem, amivel tovább tudom vinni ezt a szakmát. Fejlődni most a site build (HTML, CSS, JS) területén szeretnék, mert kezd kopni a tudásom, pedig amúgy nagyon szeretek kódolni. Teljesen más gondolkodást igényel, ami annyira leköt, hogy sajnálnám, ha teljesen elhalványodna vagy háttérbe szorulna. Arról nem is beszélve, hogy azért felszínesen nem árt, ha egy weboldalakat tervező ember benne van ezekben, mert nem elég egy site-ot szépre megtervezni, annak hatékonyan működnie is kell. 

  1. Mit gondolsz, mi az az irány, ami felé ez a szakma halad, mik a trendek?

Azt látom, hogy a cégeknek/magánszemélyeknek is egyre nagyobb igénye van a hatékony, felhasználói igényre szabott weboldalakra. Én ezt pozitívan élem meg, mert végre nem az számít, hogy egy oldal csili-vili legyen, hanem hogy azok látogassák, akiknek valóban készül. Egyre kevesebb olyan választ kapok arra a kérdésemre, hogy –Kik a célközönség? -Mindenki!

Ami trend „újabban” az a vibráló, élénk színátmenetek, bár ez annyira nem új. Amikor kijött az iOS7 telefonos operációs rendszer, akkor lett ez nagy divat úgyhogy én ennek tudom be ezt a hullámot. Persze ezzel lehet vitatkozni. Ami még jellemző, az a pasztell világos színek és a geometrikus betűtípusok használata, az ikonok is lényegesen leegyszerűsödtek, megnőtt a fehér területek aránya és eltűntek a fölösleges díszítő elemek. De persze ez csak a trend.  A cél az, hogy a megfelelő szolgáltatáshoz a megfelelő vizuális környezetet alakítsuk ki!    

  1. Mit üzensz azoknak, akik erre a pályára adják a fejüket?

Ne motiválja őket a siker és a pénz! Ez biztos elég közhelyes, de nem azon kell görcsölni, hogy ebből mikor lesz lóvé vagy mikor leszek elismert. Gyakoroljon az ember sokat, mert ez idő alatt fog kiderülni, hogy egyáltalán érdekli-e annyira ez az egész, hogy még több időt és energiát fektessen bele. Ami szerintem jó gyakorlás, ha kiválasztunk magunknak egy tetszőleges már kész brand-et és a vizuális anyagait megpróbájuk újra tervezni (például a logóját, weblapját, plakátját). Ezt mutassuk meg embereknek, véleményeztessük és próbáljuk meg összegyűjteni a számunkra építő jellegű kritikákat és abból építkezni. Ha valaki azt mondja, hogy nem jó, akkor próbáljuk meg megérteni, hogy miért nem tetszik neki és ugyan ez vonatkozik azokra is, akiknek tetszik. Az, hogy valakinek valami nem tetszik vagy épp tetszik az csak egy dolog. De ha megértjük miért, az segítheti a tovább haladásunkat. Ez nem egy fix recept, én csak azt tudom elmondani, hogy nekem mi volt segítség. Mindenki próbálkozzon és meg fogja találni a saját útját.

d94b4401-c04c-4304-a5d2-1e4fa8a2017f.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://dolgozzmagadon.blog.hu/api/trackback/id/tr4712513503

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

Szerző

Motiváció ・Kitartás ・Eredmény ・Siker

Munkám során, amikor az embereknek segítek, akkor a fentebb felsorolt 4 szempontot képviselem. Ugyanis egyik sem létezhet a másik nélkül. Mind a négy összetevőt meg kell élned, így érzed igazán, hogy amit elértél azzal elégedett vagy és keményen megdolgoztál érte. 
A motiváció elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki kitartson a kitűzött céljai mellett. Ha az ember motivált és van elég kitartása, akkor az eredmény sem várat magára, így születik meg a siker, amely megadja a hajtóerőt ahhoz, hogy tovább csináld azt, amiben eddig is hittél. Ha te is szeretnél továbblépni és fejlődni, sikereket megélni a munkádban és a magánéletedben egyaránt, akkor jó helyen jársz.

Sikeres karrierépítést kívánok!
Somlyai-Sipos Szilvia 
karrier coach, karrier tanácsadó
www.dolgozzmagadon.hu

szilvi3_3.jpg