A munkaerőhiány és amiről soha nem esik szó
2017. január 11. írta: Dolgozz magadon!

A munkaerőhiány és amiről soha nem esik szó

Nincs olyan hónap, hogy ne lenne szó a munkaerőhiányról a médiában. Az okokat boncolgatják, hogy vajon a kereslet és a kínálat miért nem talál egymásra. Két állandó indok merül fel. Az egyik az, hogy a munkanélküliek többsége alulképzett, tehát nem tudja ellátni az adott munkakörben meghatározott feladatkört. A másik ok demográfiai: aki alkalmas lenne a feladatok ellátásra, az Magyarországon belül nem akar költözni. Amennyiben hajlandó költözni, akkor viszont Németországban vagy Angliában dolgozik. Ez egyaránt igaz a szakmunkás és a diplomás munkavállalókra is.

employment2.jpg

Ha más tekintetben nézzük a dolgot, akkor láthatjuk, hogy ezek a mutatók valójában egyoldalúak. Pusztán a munkáltatók szemszögéből vannak vizsgálva. Általában a lényeg ezzel összefüggésben kimarad. Munkaerőhiányról beszélünk, de mi a helyzet azokkal, akik munkát akarnak vállalni, de nem találnak maguknak megfelelőt? Az alacsony bérek és a rossz munkakörülmények nagy mértékben okozzák azt, hogy a kereslet és a kínálat nem találnak egymásra. Ezt valahogy mindig elfelejtik megemlíteni a cikkek, tévéműsorok. Végső elkeseredettségükben sokan nem mennének külföldre, ha megkapnák azt a fizetést és munkakörülményeket, mint amit Nyugat-Európában tapasztalnak mások.

Mi lenne a megoldás? Egy olyan átképzés, felnőttképzés, program, mely a munkanélküli embereknek tanítana új szakmát, melynek van felvevőpiaca. Ezek után következik a megbecsültség erkölcsileg és anyagilag. Tehát minél több támogatást nyújtani azoknak, akiknek nincs munkájuk, vissza kell őket forgatni a munkaerőpiacra. Változtatni azon, hogy a cégek ne éhbérért alkalmazzanak munkaerőt (havonta több alkalommal hétvégi, éjszakai munkarendben, napi 12-15 órában – ezt nem bírják a munkavállalók).

Probléma még: Előfordulhat, hogy a vállalatok 1-2-3 havonta találnak újabb munkaerőt (kénytelenek, mert folyamatos a fluktuáció), de egyszer ezek az emberek is elfogynak. Időt és energiát kell befektetni a betanításukba, azonban ha folyamatosan cserélődnek a munkavállalók, akkor a vállalat sem tud hosszú távon gondolkodni, a teljesítményére is negatív hatással van. Nem is beszélve arról, hogy aki egy olyan vállalatnál dolgozott, amelyik embertelen munkakörülményeket biztosított vagy bármilyen atrocitás ért (ez sem ritka), annak a cégnek biztosan nem viszi tovább a jó hírét. Az sem egy jó taktika, hogy leállásoknál 1-2-3 hónapra elküldik az alkalmazottat, majd újból megkeresik, hogy dolgozna-e ismét náluk. Ez főként olyan területeken veszélyes, ahonnan már egyébként is elszívták a munkaerőt.

Oszd meg a cikket, a témával kapcsolatban kommentelj itt vagy a Facebookon, vagy írj az info@dolgozzmagadon.hu címre! A sértő vélemények moderálásra kerülnek. 

A cikkek és tartalmak teljes mértékben a szerző saját tulajdonát képezik. Átvenni csak a szerző engedélyével és megjelölésével lehet. Fotók: Google

dolgozz_magadon_logo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://dolgozzmagadon.blog.hu/api/trackback/id/tr8812118121

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

PermanentDestructor 2017.01.11. 21:22:43

Olyan világ sose lesz, hogy a munkaerőpiac norvég bért ad, de a boltokban albán árakkal találkozol.

Ha nyugateurópai bért fogsz kapni, akkor ezer euró alatt nem találsz majd albérletet és a fodrász sem egy ezresért fog megnyírni, hanem 100 euróért.

agarik 2017.01.11. 21:35:08

Az agyar lakosság nem "nem akar", hanem legtöbbször NEM TUD költözni.
Lehetetlen magasak a lakásárak, a lakbérek, amihez jön hogy nincs megtakarításuk.
Továbbá midnen település ócska-messze van egymástól, gyakorlatilag nincs 21.századi szintű város Budapesten kívül (legalábbis köztudatban nincsen más városok/települések infrastruktúrája), nem szólva a "vidék" totálisan rossz struktúrájáról (teljesen hiányzó infrastruktúra, hiányzó mobil- és netlefedettség, túlaprózottság, a koordináció hiánya stb.).
Szintén nem utolsó szempont a CSALÁD, amit már alapban nehéz összehozni lévén nincs helye, kultúrája az ismerkedésnek az országban. De ha ez mégis összejött, akkor felmerül a kérdés: A) szülőnek képzettségének megfelelő munkahely lenne mondjuk Szombathelyen. B) szülőnek pedig ugyanez pl. Debrecenben. Nyilvánvaló hogy ebben a mikroországban könnyen előállhat ez a szituáció, így mindketten inkább maradnak teszem azt alulfoglalkoztatottan Budapesten.

Persze teljes egészében hiányzik az egész jelenség mellől a népességtervezés, a 2VH utáni túlszaporulat kivezetése, a munkahelyek felmérése, az oktatási kvóták a várható munkahelyek alapján való tervezése...

Anakin Solo (a.k.a. Ape) 2017.01.11. 22:00:51

Haverom is, tesóm is olyan cégeknél dolgoznak, ahol a szabadságot ki sem adják, és ki sem fizetik... Mindezt persze minimálbérért vagy kicsit többért. Az egyik cég Budapesti a másik vidéki. ÉS sok ilyet hallok. Betegszabit ugyanúgy nem fizetik, sőt ha egy évben 3-4 napnál többet vagy beteg, már fenyegetnek a kirúgással. Közben a cégvezető zsír új mercivel járkál mert van pénz dögivel... Nem értem mire ez a kapzsiság. Ezért nem is fog senki 100-200 km-t utazni...

fidesz maszop dk egykutya 2017.01.11. 22:22:01

@PermanentDestructor: ha bárhol 100 euroért nyírnák a hajat, ott az emberek 99%-a egymásnak nyírná otthon...

Egyébként magyarország már nagyrészt elérte, sőt túllépte a nyugati árakat. Pl a telefonálás nem ilyen drága nyugaton...

kate7 2017.01.11. 22:26:57

A demográfiai oknál nem a mobilitásra gondoltál inkább? (Bár tágabb értelemben a demográfiába beletartozik a mobilitás is, ebben a szövegben inkább téves szóhasználatnak hat.)

Parasztlengő az imperialistáknak 2017.01.11. 22:30:19

@fidesz maszop dk egykutya: MO. olyan olcsó hogy még a keleteurópai régióban is a legolcsóbb.

Parasztlengő az imperialistáknak 2017.01.11. 22:38:24

@Anakin Solo (a.k.a. Ape): Jó hülye a haverod, pesten nettó 200 hólapátolásból is összejön.

Jottó 2017.01.11. 22:45:59

persze van kismillió oka annak hogy hogyan lehet ekkora a munkaerőhiány és emellett ilyen sok a munkanélküli.. amit egyre gyakrabban látok, hogy itthon megy ez a "végzettség/papír-alapú" munkáltatás, ami teljesen irreális szürreális baromság.. egy példa: az utcánkban az új cukrászda azért nem képes megnyitni már 2 hónapja mert a tulaj nem talál olyan eladót, aki cukrászati v élelmiszer eladói képesítéssel rendelkezik..közben minden második ismerősöm munka nélkül van és tök szívesen elvállalnák ezt az állást(és el is tudná végezni kb 2 hét betanítás után) .. a városban nemrégiben nyílt egy hotel, az álláshirdetésükben 3-5 év igazolt gyakorlatot és OkJ-s takarítói végzettséget kérnek a takarítónőktől akiket fel akarnak venni.. szintén sokan elvállalnák de teszem azt nincs okj-s papírjuk a takarításról.. ugyanitt a recepciós munkához elvégzett turizmus szakirányú főiskolát kérnek.. na most én angliában 5 csillagos (tényleg jó) szállodában úgy voltam recepciós, hogy odaraktak a pulthoz, egy hét alatt betanítottak, látták hogy oké, menni fog, aztán ennyi.. nyilván nem azt mondom hogy az építésznek meg az orvosnak ne legyen papírja, de vannak állások, sőt, hiányszakmák (eladó, recepciós,takarító, felszolgáló, blablabla) amiket az arra fogékonyak pár hét/hónap alatt meg tudnak tanulni és ha nem kéne mindenhol a papírt lobogtatni akkor sokkal egyszerűbb lenne a helyzet

adt 2017.01.11. 23:01:58

@PermanentDestructor: Nem azert, de te hol elsz? Mert en kozvetlenul a nyugati hatarszelen, es bizton allithatom, hogy Ausztriaban ugyanilyen arak vannak a bevasarlokozpontokban, sot pl Hoffer-Aldi(ott az Aldit igy hivjak), sokszor olcsobb ugyanaz a termek mint itthon! Ami a szolgaltatasok arat illeti, idehaza egy hivatalos markakereskedesben es szakszervizben is kb az osztrak munkadij 85%-at kifizeted, mikozben a kereseted harmada,negyede az osztrak bernek! Es meg soroljam? Grazban 5-700 euroert van alberlet normalis, nem bevandorlok altal lakott varosreszen, mikozben alapberkent felszolgalokent 1350 eurot fizetnek. Ez meg a bered fele sem, de jo indulattal legyen annyi. Itthon a nyugati hatarszelen egy alberlet 80-100 ezer forint, a kereseted meg 3 muszakban talan 140-150 ezer forint. Akkor te most mirol is beszelsz???.

Debóra_mama 2017.01.11. 23:16:07

Egyetértek! Az a munkáltatók és kormány által röghözkötöttnek hazudott dolgozói réteg, aki nem akart 100 km-t se költözni, normális munkahelyért költözik 1000 km-t is! Lehet hazudozni, munkáltatók, csak senki nem veszi már be. Majd ha itthon is megbecsülik (nemcsak anyagilag, de leszállnak a magas lóról, és nem szopatják a munkavállalót halálra), akkor nem lesz munkaerőhiány! De addig...

Parasztlengő az imperialistáknak 2017.01.11. 23:16:17

@adt: Vannak ám az árszínvonalra hivatalos EUs mérések, babám.

eurostat a barátod

2017.01.11. 23:53:23

@Debóra_mama:

állandóan hazudoznak, szinte mindenhol. ez egy jó blogbejegyzés, szóval erre a helyre nem igaz.
de sok blog, akár kormánypárti, akár nem, rengeteg téveszmét nyomat éjt-nappallá téve. nem könnyű a tisztességes, értelmes ember helyzete.

Jazo 2017.01.12. 00:08:14

A cégek továbbra sem veszik figyelembe a letelepedéskor, hogy van e a régióban elég szabad munkaerő, aztán meg panaszkodnak a munkaerőhiányra.

Északnyugat és Közép-Magyarországra, Budapestre teljesen felesleges nagyobb létszámú alkalmazottat igénylő céget telepíteni, illetve olyat ahol nem tudnak, nem akarnak magasabb bért fizetni.

Ezzel szemben oda nem költözik cég, ahol továbbra is komoly munkanélküliség van.

Olyan már jó pár éve a magyar munkaerőpiac, hogy a földrajzilag a munkaadók és a munkavállalók halmazának nagyon kicsi a közös metszete. Túlzás nélkül lehet mondani, hogy az ország egyik felében munkaerőhiány van, a másik felében meg komoly munkanélküliség. A kormány meg ahelyett hogy összehozná a két felet, a cégeket továbbra is oda csábítja ahol már nincs szabad munkaerő, a munkanélkülieknek meg munka helyett közmunkát adna.

25 év felettieknek szóló felnőttképzés, átképzés, gyakorlatilag nincs. A munkanélkülieknek használhatatlan képzéseket ajánlanak és még azok is alacsony színvonalúak...jellemzően EU-s pályázati pénzszivattyúk.

A belföldi migráció már tetőzött. A fiatalok már külföldre mennek és ez nem is fog változni, hacsak ki nem dobnak minket az EU-ból.

Drednaught 2017.01.12. 00:08:51

Valamit jó volna végre kimondani: a szaros kulimunkáknál van munkaerőhiány. Ágytálazás, árufeltöltés, pincérkedés...
Ha az SSC-kről van szó, ott sosem volt hiány, legfeljebb csökkent a kínálat, de a legtöbb esetben kurvára mindegy, hogy egy pozira 8-an vagy 6-an jelentkeznek, mert a legtöbb esetben minden jelentkező képes lenne ellátni.
Ha viszont nem tudsz egy számítógépet bekapcsolni, nem beszélsz angolul, akkor marad a sok szaros kétkezi(nem szak-)munka, amit bármelyik majom képes ellátni helyetted és ezeket a munkákat egyetlen okból csináltatja bárki az országban: mert olcsó vagy.
A szakmunka az más tészta, de ez itt úgysem téma.

VT Man 2017.01.12. 06:31:06

@PermanentDestructor:
"és a fodrász sem egy ezresért fog megnyírni, hanem 100 euróért"

Blablabla...
100 euro mese. 10-15 euroert siman megnyirnak (ferfinak). Nok talan 20-30-tol. Magyarorszagon a biohair kb 2000 ft, de a tobbi dragabb, inkabb 2500-3000.

Nzoltan 2017.01.12. 07:07:50

@Drednaught: Ez azért nem teljesen így van. Persze, a tucat diplomával rendelkezōeknek lehet, de amúgy nem jellemzō.

Nzoltan 2017.01.12. 07:11:08

A nyugati jólétet itt nálunk teremtik meg. Soha nem lesznek nyugati bérek. Azért senki nem akar idejönni, hogy otthoni béreket adjon. Az itteni vállalkozások meg nem hajtják fel maguknak a béreket.

$pi$ 2017.01.12. 07:39:18

@Drednaught: "Ha viszont nem tudsz egy számítógépet bekapcsolni, nem beszélsz angolul, akkor marad a sok szaros kétkezi(nem szak-)munka, amit bármelyik majom képes ellátni helyetted"

Ez is butaság. Szerinted miért kellene angolul tudnia annak, aki lerakja a csempét a fürdőszobába vagy lecseréli a tetőszerkezetet a házon? Számítógép sem kell hozzá. A legtöbb szakmunkához sem nyelvtudás, sem pedig számítógépes tudás nem kell.

Az meg, hogy bárki el tudja ezeket a munkákat látni nyilván megint csak butaság. Sajnos egy nyomorék fürdőszoba felújítást hat szakembernek kell csinálnia és azokat úgy lehet össszedni, hogy tizenhatot kirúgsz előtte,

$pi$ 2017.01.12. 07:39:24

@Drednaught: "Valamit jó volna végre kimondani: a szaros kulimunkáknál van munkaerőhiány. Ágytálazás, árufeltöltés, pincérkedés..."

Butaság! Hiány van orvosban, informatikusban, szakmunkásban. A villanyszereléstől kezdve a bádogosig mindenben hiány van, ha meg akarsz valamit csináltatni, akkor könyörögni kell, hogy valami nyugdíjas kaparja már elő a régi szerszámait és csinálja meg hatszoros áron.

agarik 2017.01.12. 08:37:28

@$pi$: Külön mondta illető hogy NEM szakmunka.
Arra is kitért miért van mindenből hiány.
Tessék már egykis szövegértést!

élveteg 2017.01.12. 08:37:32

@PermanentDestructor:

"Ha nyugateurópai bért fogsz kapni, akkor ezer euró alatt nem találsz majd albérletet és a fodrász sem egy ezresért fog megnyírni, hanem 100 euróért."

De abban a hajvágás után bent van a komplett szerviz ( szopás majd dugás gumival )

mikober 2017.01.12. 08:37:36

Pár gondolat:
1. Vannak a munkanélküli hivatal tanfolyamai. Ha elvégzi valaki, csak 20% esélye van hogy elhelyezkedjen az új szakmában. Lehet hogy még annyi sem. Felesleges tanfolyamok.
2. Költözés: Ha valaki Debrecen környékén lakik az ott eladott lakás árából nem tud venni lakást Szombathelyen. Csak ha hitelt vesz fel? Kiköltözne azért hogy hitelt vegyen fel.
3. Család. Ha nincs segítség, és az egyik szülő reggel 6-kor megy dolgozni, a másik szülő nem mehet 8 eőttre mert az iskolás gyerek nem mehet be 7 előtt. (alsó tagozatos).
Biztos van még pár ilyen anomália de megoldást nem adnak rá. Old meg magad ha tudod.

Buchhalter 2017.01.12. 09:34:02

@PermanentDestructor: kicsi t hülye vagy.Honnan veszel ilyen blőd számokat?Egyáltalán éltél külföldön? Én igen! Lássuk Kölni albérlet milliós német város havi 450 €+fűtés télen 80 € ez cirka a fele amit te írtál! Fodrász 10 € volt a páromnak 25 ez sincs 100 € mint írtad.Az már komplett női vágás ,festéssel és dauerral ,de az sincs 100 max 80. Mi ketten tré munkával kerestünk havi 2.300 €-t . Itthon a szakmánkban a felét se keressük és az albi rezsivel együtt majdnem Németországi szinten van.Ha már írsz a témához járj utána!

Exide 2017.01.12. 09:34:17

Jól hangzik ez a felnőttképzés csak éppen ebbe a magyar cégek döntő többsége nem akar bele fektetni. Mindenki csak a kész (papírral rendelkező), de lehetőleg jól kifosztható (fiatal) munkaerőt szeretné, Lehetőleg ingyen vagy olcsóbban. Az a véleményem, hogy pont emiatt nem szabadna engedni, hogy most ezt a munkáltatók megússzák és ahelyett, hogy engedik magukat tovább terhelni a munkavállalók és már arról beszélnek, hogy mégiscsak bevándorlókra lenne szükség - most kéne az összeomlásba hajszolni a gusztustalan cégeket.

Mind tudjuk, hogy túl sok a cég ahola főnöknek pénze van, de esze nincs, ahol a munka (csonkított) törvénykönyvéről nem is hallottak, éhbérért, fél-feketén, (beteg)szabadság nélkül robotolnak milliók. Ezek a cégek csakis azért nem véreznek ki mert a gyenge ellenőrzések, a korrupció és az emberekbe gusztustalanul belevert tekintélytisztelet életben tartja őket.

Hány céget ismerek ahol 25 éve nem volt semmilyen ellenőrzés és a csökött tulajdonos a bahamákra jár nyaralni miközben az alkalmazottait állati szinten tartja.

Boka1 2017.01.12. 09:34:23

Már megfelelő tanár sincs, csak történelem/ torna szakos. Így viszont felesleges állami pénzt beletolni. Ha a tanárok nagyrészét elbocsájtanák, több pénz maradna a versenyszférában és kinevelődne egy új munkaerő réteg.

M_R 2017.01.12. 09:34:36

A munkaadók is többnyire hülyék.. volt olyan, hogy hajlandó lettem volna 100+ km-t költözni (albérletbe) egy budapesti munka miatt, de a magyar cég magyar tulaja csak olyat akart felvenni aki budapesti (ott született és ott él, ott van lakása) - mindez amúgy egy országos szervizt ellátó cégnél..

Hiába "mobil" országon belül a munkavállaló, ha sok esetben aki nem 10 km-en belül lakik az adott munkahelyhez, akkor eleve bukó.

A másik természetesen a fizetés. Mindenhol a minimálbér+5%-ot már "versenyképesnek" nevezik :)

Ha már költözni kell, akkor tényleg mindegy hogy 100 km-t vagy 3000-et egy normális munkáért..

GyMasa 2017.01.12. 09:34:43

@PermanentDestructor:
Neked mekkora ralatasod van a nyugat europai arakra?
En Münchenben elek:
- Alberlet meg itt is van akar 600 EUR ert, igaz azert joval a varoskozponton kivulre kell koltozni.
- A hajvagas mar 8 EUR-ert is megvan a belvarosi torok egyenfdraszatokban, de a maximum egy hajvagasert eddig 22 EUR volt.
- A kaja ugyanannyi, mint Magyarorszagon.
- A muszaki cikkek szerintem olcsobbak
- Autot venni nem draga, Fenntartani viszont igen.
Mindenesetre az igaz, hogy itt sincs kolbaszbol a kerites.

aleb19 2017.01.12. 09:34:51

ez van ha a maszopszadesz elqja es a fidesznyikek impotenskednek ...szlovakok es a lengyelek mar elhuztak tolunk es ezert a huszonevesek fele lefalcolt

a munkaero hianyrol ...vagy fizet rendesen vagy csinalja a tulaj maganak
mostanra mar szinte mindegy ,hogy valaki pestre vagy angliaba/nemeto/ausztriaba koltozik

szemétpasi 2017.01.12. 09:35:00

@$pi$: Hát nagyon nem árt, ha értenek hozzá. Meglepődnél mekkora költséget lehet megspórolni, ha normálisan vezeti egy magánvállalkozó a költségeit, munkáit, művelődik az újdonságokról, képes hatékonyan keresni a neten olcsóbb alapanyagok, szerszámok után.

Szóval nem konkrétan a csempelerakásban segít, hanem abban, hogy sikeresen és költséghatékonyan managelje magát.

Polemius 2017.01.12. 09:35:15

@PermanentDestructor: Hogyne lehetne 1000€ alatt lakást találni, 4-500€ körül is lehet már. Nem felkapott fővárosban, hanem vidéken. A fizetések ott is magasabbak a magyar béreknél.
És igen, sok minden többe kerül, ha átszámolod. De sok dolog nem, vagy nem számottevően, sőt, van ami meg olcsóbb. A lényeg viszont az, hogy a fizetés arányában nem kerül többe a megélhetés, és mellette van esélyed félre tenni, és/vagy olyan dolgokra költeni, amelyre Magyarországon dolgozva nem tudnál.
Olyan luxus dolgokra gondolok, mint pl. autó, nyaralás.

@Drednaught:
"a szaros kulimunkáknál van munkaerőhiány. Ágytálazás, árufeltöltés, pincérkedés..."
Pontosítanék: már ott _is_ munkaerőhiány van, nem csak a szakképzettséget igénylő munkakörökben (megjegyzem, a három példádból kettőnél igény lenne a szakképzettségre is jó esetben).
Már azok is lelépnek, akiknek nincs szakképzettségük, nyelvtudásuk, 'csak' dolgozni tudnak és akarnak. Nem egy helyen van már magyar kollektíva, ahol így is el tudnak helyezkedni.

Névtelen betelefonáló · http://bandeenator.blog.hu 2017.01.12. 09:35:27

@PermanentDestructor: igen, a bezzenyugatonban ez is benne van.

A poszthoz: a fizetésekben nincs benne az, hogy dolgozni járni is kell valahogy, pénzbe kerül.
El kell jutni, ez vagy tömegközlekedési bérlet, amit távolságtól, szolgáltatótól függően vegyünk 7-12 ezer forintnak. Autó ugyanennyi havonta plusz fenntartani.
Aztán a munkahelyen vagy környékén enni drágább, mint otthon, mert akinek nincs munkája elvben van ideje főzni, ami a leggazdaságosabb...

Nem a munka, hanem az alacsony fizetések ellen beszélek, ez az egyik ok, amiért kevesen vállalják az ingázást, költözést.
Albérletet most kivenni nem érdemes, aki már legalább két éve ugyanott bérel, az járt jól, mert egy 10-20 százalékos áremelés még mindig nem a bérleti díj duplázódása.

Mondjuk azt nem bánom, hogy sok helyen kénytelenek voltak fizetést emelni.

$pi$ 2017.01.12. 09:36:47

@agarik: "Külön mondta illető hogy NEM szakmunka."

Igen, azt mondta, hogy csak a "nem-szakmunkából" van hiány. Erre írtam, hogy ez butaság.

" Arra is kitért miért van mindenből hiány."
Azt mondta, hogy azért van hiány, mert nem tudnak angolul meg számítógépet kezelni. Ez hülyeség, leírtam miért.

" Tessék már egykis szövegértést! "

Ugorj neki mégegyszer, te vagy az aki félreértette.

elemes 2017.01.12. 09:50:26

a munkanélkülieknek NEM a piacképes szakma hiányzik.

Sexual Harassment Panda 2017.01.12. 09:50:42

@$pi$: valóban érdekes megközelítés, hogh a 2kezi munkákhoz nem kell szaktudàs.
Asztalos, kőműves, órás, szerszámkészítő, esztergályos, szakács?
Mesteremberek?
Csávó priceless baromságot tol.

CJKrisz 2017.01.12. 09:51:12

Amivel még én találkoztam: nagyon sok cég gyakornokokat keres. Az egyetemistának kell a diplomájához a szakmai gyakorlat, az alkalmazó cégnek meg gyakorlatilag nem kerül semmibe ez a munkaerő, mert az állam igen vastagon támogatja az alkalmazásukat. Plusz a delikvens jó eséllyel ért ahhoz, amit csinálni kell. A cég is jól jár az olcsó munkaerővel, meg a munkaerő is jól jár a céggel, mert meglesz a szakmai gyakorlata.
A megbecsülés (mind erkölcsi, mind anyagi értelemben) vett hiánya is egy borzasztó dolog. A anyagival azért nehéz bármit is kezdeni, mert hiába arcoskodik az ember, hogy "tudod ki fogja ezt havi 100 ezerért csinálni", bizony lesz olyan, aki meg fogja csinálni annyiért, mert muszáj neki. Innentől kezdve ezzel nehéz bármit is kezdeni, mert amíg akad olyan, aki kénytelen éhbérért dolgozni, addig a cégek ezt ki is fogják használni.
Én is álláskeresésben vagyok és bármennyire is szólnak arról a hírek, hogy az informatika hiányszakma, informatikusként 2,5 hónapja nem találok munkát. Kínálat van, csak amikor az ember elmegy az állásinterjúra és benyögik, hogy ezért a munkáért havi nettó 120 ezer Ft-ot fizetünk, akkor körülnéz, hogy hol a kandi kamera, vagy hogy kihez beszél a vele szemben ülő ember.

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.01.12. 09:51:24

@Jazo: De mennyire igazad van!!!!! Én is mindig ezt mondom.
Pesten, aranyáron bérelt vizes-dohos szuterénban, parkolási díjakkal és helyi adókkal szopatva kell vállalkozni....
Ahelyett, hogy vidékre mennének és megbecsülnék egymást (ti. cég és munkavállaló).

Je ne suis pas Charlie Hebdo! 2017.01.12. 09:51:35

@Jottó: Még emlékszem a kampányhirdetésre: "Ne feledje! Az EU-ban minden állás képesítéshez kötött."
Aztán a gyerekeim érettségi után végigdolgozták Németországot betanított munkával és többet kaptak érte, mint én jogászként a közigazgatásban.

Csipyke 2017.01.12. 09:51:46

A CSOK is maga a röghözkötés, a lakást nem szabad kiadni, az állam tulajdonjogár sem lehet csak úgy átírni pl. új ingatlanra, hanem visszafizetni-újra igényelni. Arra már végképp nem sokaknak van pénze...

RoxyCRX 2017.01.12. 09:55:55

@PermanentDestructor: Na te sem eltel meg nyugat eu -ban.

zizi77 2017.01.12. 10:24:26

@GyMasa: az a gond ezzel, hogy ha már gyerekek is vannak, akkor nem 4-500€ az albérlet. Mi most 3 gyerekkel nézelődünk ugyanott albi után, de 1000€ alatt nem nagyon van 3 szobás lakás ötünkre, 30 km körzeten belül. Persze München a legdrágább a németeknél, mert ott van a legtöbb munka is.

konrada 2017.01.12. 10:24:42

@Jazo:
Rosszul gondolod. A külföldi cégek - ha már beruháznak, szigorúan figyelembe vesznek minden szempontot - mert nem attól lettek expanziv-képesek, hogy hülyék vezetik őket.

...ha azt látod, hogy mégis olyan helyeken építik ki kapacításaikat, ahol eleve munkaerő-hiány van - ahelyett hogy oda mennének - ahol nagy a munkanélküliség, annak az oka a munkaerő milyensége. Inkább bevállalják, hogy versenyeznek a fizetéssel a képzett, dolgos munkaerőért, mint hogy kockáztassanak arra, hogy szabolcsi zsákfalvakból rendszeres munkát még nem végzett embereket próbáljon kiképezni, és becsalni a gyárába...

RoxyCRX 2017.01.12. 10:24:47

@PermanentDestructor: Na te sem eltel meg nyugat eu -ban.

Lucifer Morningstar 2017.01.12. 10:24:56

@szemétpasi:

Elég buta az a vállalkozó amelyik olcsó szerszámmal dolgozik. Az olcsó szerszám munkavégzésre alkalmatlan, a folyamatos csere többe kerül mint egy jó minőségűt egyszer megvenni és akár 10-20 évig használni.

xyzs 2017.01.12. 10:25:43

A párom október óta keres munkát. Érettségizett, intelligens és 20 és munkatapasztalattal rendelkező férfiről beszélünk. Nyelveket nem beszél, de dolgozni AKAR.

Sajnos az a tapasztalatunk, hogy még egy személyes elbeszélgetésre sem hívnak be, ha a végzettséged meg is van az állás betöltéséhez. Október óta most hívták fel először. Na ne mondja nekem senki, hogy az országban munkaerőhiány van.

Mindent papírhoz kötnek, elvárják, hogy éhbérért 4 vagy több feladatkört lássál el. Természetesen a munkák 90%-ához diplomát kérnek, ami felesleges és indokolatlan. Egy általános asszisztensi munkát józan paraszti ésszel és diploma nélkül is el lehet látni. Nem gondolom, hogy a posztázáshoz ez elengedhetetlen lenne.

Nyelvismeret... értem én, hogy nyitunk a nagy nyugat és kelet felé stb., de ha már egy takarítónál is megkövetelik, hogy angolul tudjon legalább közép szinten, akkor azt meg is kéne fizetni.

Először a munkáltatók fejében kéne rendet tenni, hogy a betöltendő álláshoz való elvárások ne a túliskolázottság felé hajoljon el, hanem a valóságnak megfelelő normák felé. A bérek ne azon múljanak, hogy a főnöknek mennyivel lehetne még több... A megbecsült és jól megfizetett dolgozó sokkal nagyobb húzóereje egy cégnek, mint az, aki a megélhetéséért küzd.

Kedvencem, a hirdetésekben elhangzó "versenyképes fizetés" szöveg. Kiírni már nem merik, hogy mennyi is az a versenyképes, amire a munkáltató gondolt, hogy meg is tudja fizetni.

Sajnos egy jelenleg még utópisztikus jövőben látom a megoldást... Reméljük ez is eljön úgy kb. 2100-ra :)

Treff Bubi 2017.01.12. 10:39:42

@Jottó: ez így van. Az irodai munkakörökben is nagyon sok pozícióban diplomát várnak el, amiknél 5-10 éve még elég volt az érettségi. És nem lettek bonyolultabbak a feladatok, asszisztenseket keresnek fénymásolni meg fájlokat iktatgatni.

Kicknick 2017.01.12. 10:39:44

Amig valaki csak panaszkodik addig nem fáj neki eléggé. Amikor már tesz magáért, na az már valami.
Lehet itt akármilyen világ, ha az emberek azt hiszik hogy még a cocializmusban vannak és majd házhoz jön a jó élet. Sirás az megy, de tenni magunkért meg lemondani egy kicsit hogy később jó legyen...na ez nem megy ezzel a csökött kádári beidegződéssel.
Majd ha ezek kihalnak akkor fog találkozni a kereslet meg a kinálat.

==T== 2017.01.12. 11:07:08

@PermanentDestructor: Budapesten drágább a lakásbérlés, mint egy csomó nyugati nagyvárosban.

konrada 2017.01.12. 11:07:12

@Treff Bubi:
A probléma a következő: ezelőtt 30-40 éve arányaiban kevesebben érettségiztek, mint ahányan most diplomáznak.

Így a 90-es években az érettségi még garantálta azt, hogy nem funkcionális analfabétát, helyesírni-számolni nem tudó műveletlen lusta embereket kaptak a munkáltatók.

...mivel manapság szinte mindenki leérettségizik - miközben az általános tudásszint, mint a PISA teszt is mutatja csökken - egy munkáltatónak messze nem garancia arra, hogy a jelentkező alkalmas lesz a végzettsége alapján a munkára.
...s mivel a szükségesnél már több a felső fokon végzettek száma, így a legegyszerűbb irodai segédmunkára is lehet találni felső fokon végzett embereket, akiknél - még ha nem is garancia - tudja, hogy legalább több tucatnyi vizsgán átküzdötte magát, így a minimális követelményeknek meg tud felelni. (Számítógépes alkalmazások ismerete, probléma megoldás, levelezés, kapcsolattartás...)

...és sajnos ez nagy szívás a középkor végén lévő korosztálynak, mert a mai harmincas HR-es már nem is gondolkodik el azon: ha ez az ember 20-30 évig tudott dolgozni irodai munkán, akkor valamit csak tud, mert ő már a logika világa helyett a bemagolt szabványokban él - akinek nincs diplomája, az nem ember....

fidesz maszop dk egykutya 2017.01.12. 11:07:17

@Parasztlengő az imperialistáknak: ja a munkaerő az igen, olcsó :) Más meg annyi mint nyugaton, vagy drágább.

==T== 2017.01.12. 11:07:28

Hozzátenném a cikkhez, hogy a munkáltatók sok esetben túlképzettség miatt nem vesznek fel jelentkezőket.

==T== 2017.01.12. 11:07:32

@xyzs: munkaerőhiány van, mert a munkáltató nem talál magának pont olyan munkaerőt, amilyet elképzel. Aki pont olyan ismeretekkel, papírokkal rendelkezik és pont annyiért hajlandó pont annyit dolgozni mint ahogy a munkáltató elképzeli.

Barkalot 2017.01.12. 11:07:40

Munkaerőhiány? Tetszenek többet fizetni és heti 40 óránál többre nem kötelezni senkit sem. Ha meg folyamatosan kell termelni/dolgozni, akkor több embert felvenni, de túlórára nem kéne kötelezni senkit sem.

mulholland2 2017.01.12. 11:09:03

@PermanentDestructor: Mit hordasz itt össze? Vicces vagy. Hol 1000 euró és hol 100 euró egy hajnyírás bármelyik nyugateurópai országban? Pl. javasolnám megnézni Németországot. pl. ott arányosan sokkal több marad a dolgozók zsebébe. A fizetésük bőven elég a lakhatásra, az élelmiszerre és a rezsire, sőt jelentős megtakarításokat is kivitelezni tudnak. Ennek ellenére az árak nincsenek elszállva, arra hivatkozva, hogy ha több bért fizetünk.... Ezen gondolkodjál légyszíves.

fidesz maszop dk egykutya 2017.01.12. 11:24:29

@Barkalot: túlórára nem is szokás kötelezni, csak megmondani, hogy ezt és ezt még meg kell csinálni, különben viszlát :D persze nem hivatalosan, szóval nem túlórában.

steery 2017.01.12. 11:24:32

Ez a sok baj mind abból fakad, hogy a társadalom nem emberközpontú. Nem az emberekért van, nem jóléti társadalom és az egyén nincs se megbecsülve, se figyelembe véve. A gazdaság, mint élettelen tényező próbálja mozgatni az embereket, a legkülönfélébb dolgokra kényszerítve őket és folyamatosan figyelmen kívül hagyja az emberek valós igényeit, képességeit, céljait. Az eredmény nem is lehet más, mint bukta.

Sexual Harassment Panda 2017.01.12. 11:24:34

@mulholland2: nem.
Nèmetország sokkak drágább mint Mo.

Kicknick 2017.01.12. 11:44:53

@steery: volt itt emberközpontú világ vagy 45 évig, osztán nem tetszett. Vissza is sirják sokan, Szeretnél újra Dáciával meg Zsigulival autózni, meg kétévente Szoboszlóra egy beutalót nyaralásképp?

Barkalot 2017.01.12. 11:44:57

@fidesz maszop dk egykutya:

Ja, nem. Csak NAGYON ajánlott túlórázni. Tipikusan a kis magyar vállalkozók ilyenek, hogy heti 50+8 órában dolgoztatnak, persze multiknál is van ilyen, de ott legalább kifizetnek rendesen a törvény szerint. A lófasz magyar vállalkozó nem, vagy ha mégis akkor feketén.
Tisztelet a kivételnek!

Mi a faszért nem elég heti 40 óra munkaidő??? Tessék felvenni még embereket ha tényleg sok a meló egy cégnél.

Bicepsz Elek77 2017.01.12. 12:02:11

@CJKrisz:
Menj Angliaba. Ott kb. 2500 font netto kezdo(kb 800000 huf), igaz nemi gyakorlattal...

Krumplifej úr 2017.01.12. 12:19:11

az egész szocrendszerben felnőtt "vezetői?" bagázs konkrétan lexarja, hogy mi a Megbecsülés - számukra (ritka kivételtől eltekintve) a Megbecsülés = a Becstelenséget jelenti azaz frászt fog bármelyik "vezetői" vénával vagy kinevezéssel a KÖZ javát szolgálni - régóta mondom: az egész jelenlegi pártos, lopós rendszert a kukába kell dobni - egy jó kis vagyonelkobzásos, börtönbüntetésekkel párosított - normális, a hétköznapi ember -polgár - számára is kiszámítható módon működő új állam? felépítésével. addig - a józan paraszti észt követve távozunk innen - a maradók meg játszák tovább a Ki nevet a Végén játékot :(

fidesz maszop dk egykutya 2017.01.12. 12:39:48

@Sexual Harassment Panda: Nem az "elvtárs". Szólj a csoportvezetőnek hogy ne ilyen könnyen ellenőrizhető hazugságokat kelljen nyomatnotok, mert még nincs lezárva a határ és cenzúrázva az internet.

@Barkalot: felvenni embert az pénzbe kerül, úgy nem lehet havi 2 mercire valót összegyűjteni :)

GyMasa 2017.01.12. 13:23:16

@mikober:
- Gyorsan eladni egy lakast/hazat a regi helyen = tuti bukas a nyomott ar miatt
- Kitartani az arat a magasabb ar remenyeben = allando koltsegek
- Surgosen venni hazat/lakast az uj helyen = bukas a surgossegi felar miatt
- Ugyved, kozljegyzo, ingatlanos, kotelezo allagmegovas, felujitasok = tuti, es azonnali bukas.
- A munkaadok nem erzik altalaban magukenak a temat, hogy mondjuk tamogassak a mobilitast
- Munkat talalni a hazastarsnak nem trivialis.
- Ha olyan helyre koltozik az ember, ahol csak az az egy jol fizeto munkahely van, es veletlenul bezar a koceraj, akkor az ember ismet a startmezon van de legalabb mondjuk van egy parszazerez minusza a koltozes miatt...
Ezeken mindegyik esetben semmi perc alatt lehet 100 ezreket bukni azonnal.
Es, akkor ha valaki leul szamolni, es ezeket is mind figyelembe veszi, akkor nagyon hamar kijon, hogy hiaba kap 50-100 ezer HUF-fal tobbet az uj munkahelyen, ha meg ezzel az emelessel is az elso 3-5 ev emeleset mar el is bukta csak a fentiekke, meg, mondjuk, hogy a hazastars csak 6 honap mulva kap munkat.
Szoval, a fentiek fenyeben nem tudom ki csodalkozik azon, hogy nem mobilis a magyar ember.
Amit a kormanynak kellene tennie:
- Elszamolhato koltsegge tenni a munkavallalok reszere nyujtott koltozesi/alberleti dijakat.
- Leirhatova tenni ezeket a koltsegeket a szja-bol (bar, ez mondjuk semmit nem segit egy 3 gyerekes csladnak, ahol a fizetes 6-700 ezer HUF alatt van) mondjuk 5 eves kifutasi idovel.
Amit a munkaadok tehenenek:
- Tamogatni a koltozest, ingatlankeresest segiteni, embersegesen banni a munkavallaloval.

GyMasa 2017.01.12. 13:35:37

@Sexual Harassment Panda:
A 800 az kevesebb az 1000-nel, ugye?
Most lehet a konkret szamokon nyargalaszni, a lenyeg az, hogy az 1000 EUR-tol KEZDODNEK az alberletarak, az egyszeruen nem igaz.
Meg itt, Munchenben is, ahol tenyleg baromi draga lakast berelni.
Szoval: TOVABB!

GyMasa 2017.01.12. 13:35:48

@zizi77:
..az a gond ezzel, hogy ha már gyerekek is vannak...
Viszont, ha gyerekek is vannak, akkor az adotok is joval kevesebb, szoval gyerekkel tobb marad alberletre.
Plusz kintebb is lehet koltozni, nem kell feltetlenul a belvarosban lakni.

Sexual Harassment Panda 2017.01.12. 14:12:05

@GyMasa: te figyejjmá.
Azért mert 10x leírod hogy "müntyenbeélek" nem lesz igazad

zizi77 2017.01.12. 14:12:08

@GyMasa: szó nincs belvárosról, írtam is , hogy 30km-es körzet. Egyébként a gyerek meg, hiába az adokedvezmény, pénzbe kerül. Nem csak albérletileg, hanem etetni, ruházni , stb. kell, amit az adókedvezmény + a családip, sem fedez.
Mi amúgy sem gazdasági megfontolásból mennénk, hanem a férjemnek lenne jó egy kis kinti szakmai gyakorlat a cég ottani irodájában. Hosszútávban nem is gondolkodunk. Szerencsére mi itthon is megélünk. Se albérlet, se hitel egyenlőre. Viszont kint meg nem fizetnének annyival többet, hogy az 1000-1200€-s albérlet mellett érdemes legyen mindent felrúgni itthon. Nálunk legalább 2000€-val kéne többet ajánlaniuk, hogy elgondolkodjunk rajta, de még akkor is a kalandvágy lenne a nagyobb indok, nem a pénz. 3 gyerekkel már nem pattog olyan könnyen az ember.

guy 2017.01.12. 14:12:16

@PermanentDestructor: A szolgáltatások valóban drágábbak lesznek, de az áruk nem. Jelenleg a fizetésekhez képest a szolgáltatások is drágák, de az áruk is. Szóval inkább legyenek drágábbak a szolgáltatások, és egyben nőjön is a fizetésem.

qwertzu 2017.01.12. 14:12:22

@CJKrisz: Ha teljesen pályakezdő vagy akkor vállald el 120-ért.
Állásból sokkal könnyebb új állást találni, és a 3 hónap gyakorlat is rengeteget számít

GyMasa 2017.01.12. 14:48:38

@Sexual Harassment Panda:
Attol, hoy elkezdesz szemelyeskedni, nem lesz igazad.
Rajtam kivul tobben is ravilagitottak, hogy valoszinuleg fogalmad sincs a nyugat europai megelhetesi koltsegekrol.

GyMasa 2017.01.12. 15:03:06

@zizi77:
Olyat nem lehet, hogy a kulfoldi iroda intez es berel lakast, amig mint vagytok?
Mert ebben az esetben ezt kellene csinalni.
Legalabbis, amikor a regi munkahelyenem kikuldetesben voltam, akkor kaptam a magyar fizetesemet, a napidijat, illetve a ceg kivett egy lakast, es fizette az osszes koltseget.
En emlekszem, hogy azert egyaltalan nem volt trivialis itt lakast meg aztan hazat talalni.
Aztan az is nagy kerdes, hogy mennyi idoro lenne szo?

zizi77 2017.01.12. 17:33:36

@GyMasa: igen, ebben gondolkodunk mi is, csak nézelődünk persze, hogy milyen lakások vannak. Egyébként Münchenbe nem is mennénk, inkább attól északabbra Ismaning környékére. Volt egy-két lakás, ami tök jó lett volna, de elég gyorsan pörög a piac. Viszont tényleg mind 1000€ felett, 3 szoba, 80m2.
Szerencsére, azért nem holnapra kell, így majd ha aktuális lesz, akkor izgatom ezen magam. :)