Munkahelyi konfliktusok, melyeket mindenki elkerülne, ha lehetne

Mivel emberek vagyunk és közösségben dolgozunk, ezért konfliktus mindenhol előfordul. Az nem mindegy, hogy ez meddig húzódik, és hogyan kezelik az emberek. Munkahelyi konfliktusok kialakulására számos variáció létezik, mely kezdődhet 1 vagy több ember kirekesztésével (mobbing) és végződhet csoportos elbocsájtással is. Általában bocsánatkéréssel és átbeszéléssel a problémák nagy része orvosolható és gyakran ezeknek nincs is konkrét oka, csak az irigység. Azonban ha egy alapszinten nem tudják kezelni a problémát, az már könnyen átcsaphat szakmai konfliktusból személyeskedésbe. Ezt már egy tágabb kör, a munkatársak és a vezetők is észreveszik. Ilyenkor szokott egy betegállomány (több alkalommal vagy huzamosabb ideig) közbelépni, majd ezt követően egy áthelyezés, felmondás vagy elbocsájtás. Egy embert érintő támadások az egyszerű kommunikációs szinttől az egészség vagy tulajdon elleni támadásig is eljuthat. A kibeszélés elég ártalmatlannak tűnik elsőre, de nem is gondolnánk, hogy az érintett ezt egyből megérzi, valamint a napi munkavégzést és a szociális kapcsolatokat is akadályozza.

konfliktus.jpg

Milyen okokra visszavezethetően alakulhat ki?

  1. féltékenység személyes okból adódóan
  2. szakmai féltés és féltékenység
  3. szakmai összeférhetetlenség
  4. bizonytalanság fennállása
  5. túl sok munka és leterheltség
  6. kiégés
  7. hibázás, hibák halmozása
  8. nagy teljesítménykényszer, hatalmas elvárások
  9. egyet nem értés
  10. vezetőváltás
  11. csapat felbomlása
  12. tömeges elbocsájtás
  13. nincs visszajelzés az elvégzett munkáról
  14. elismerés hiánya
  15. nehézség a vállalat működését illetően
  16. cég feladatait kiszervezik egy másik országba
  17. rossz vezetői viselkedés
  18. helytelen vezetői döntések
  19. törvény vagy szabálymódosítás
  20. munkavégzés helyének megváltozása

Ahhoz, hogy egy konfliktus megoldódjon, mindkét (vagy több) félnek partnerségi alapon kell hozzálátni a megoldáshoz. Törekedni kell a win-win szituációkra. Amennyiben a saját érdekeidet háttérbe helyezed és a másikét előre, úgy behódoló magatartást követsz. Ha egyikőtöknek sem elég fontos a probléma, akkor mindketten elkerülő magatartást vesztek fel, tehát sosem fog megoldódni a dolog. Ha a saját érdekeidet helyezed úgy előtérbe, hogy a másikat lenyomod, akkor egy abszolút versengő helyzetbe kényszeríted magatokat. Az lenne a legoptimálisabb, ha mindkettőtök érdeke a saját maga számára fontos lenne, de annyira, hogy hajlandóak legyetek a kompromisszumra, így tudtok a jövőben jól együttműködni. Engedned kell ahhoz, hogy kapj is valamit!

Megoldás, ha beszélünk a problémáról, a megfelelő szinten kezeljük, beismerjük, ha hibáztunk, tudunk bocsánatot kérni, levonjuk a tanulságot és minél hamarabb rendezzük a konfliktust. Mindez megelőzésére remek alkalom, ha valaki minden csapatépítő tréningen aktívan kiveszi a részét, odafigyel magára és a munkatársaira is, türelmes, valamint nem görgeti maga előtt feleslegesen a problémákat és a megoldásra fókuszál, nem pedig a személyeskedésre. Ha úgy érzed, hogy súlyos, régóta fennálló problémád van, és nem tudod egyedül megoldani, hiába próbáltad, valamint nem kezelnek partnerként, akkor sürgősen fordulj segítségért!

Oszd meg a cikket, a témával kapcsolatban kommentelj itt vagy a Facebookon, vagy írj az info@dolgozzmagadon.hu címre! A sértő vélemények moderálásra kerülnek.

A cikkek és tartalmak teljes mértékben a szerző saját tulajdonát képezik. Átvenni csak a szerző engedélyével és megjelölésével lehet. Fotók: Google

dolgozz_magadon_logo.jpg