Soft-skillek, melyekre egy IT-s szakembernek szüksége van

Az IT-s szakember hiányról egyre többet lehet hallani manapság, és meglepő ugyan, de ez a tapasztalt fejlesztőkre is ugyanúgy vonatkozik. Ők azok, akik a tudásuknak és a fejlesztés sajátosságainak köszönhetően még csak külföldre sem feltétlenül kell “menekülniük” a kevés fizetés esetén, hiszen otthonról is gond nélkül be tudnak dolgozni a külföldi projektekre. Vannak azonban más IT területek is, szükség van rendszergazdákra, ERP funkcionális tanácsadókra, adatbázisos emberekre, Networkösökre, platformok üzemeltetőire, IT biztonsági szakemberekre stb. Félig-meddig jogosan gondolhatnánk, hogy ha akkora a hiány a munkaerő-piacon, akkor nekik tulajdonképpen csak hátra kell dőlniük napi 8 órában és kényelmesen elvégezni a munkát. Azonban ez nem így van. Az IT talán az egyik leggyorsabban fejlődő terület, ahol folyamatosan szinten kell tartani a tudást, máskülönben gyorsan piacképtelenné válhatunk, és ezáltal kiszolgáltatottabbak lehetünk a munkaerő-piacon (főként, ha hozzászoktunk egyfajta életszínvonalhoz). Azonban pusztán ennyi nem elég, fontos, hogy azokban a bizonyos soft-skillekben is jó legyen az adott IT-s szakember.

programmer.jpg

Mégis mik ezek és miért ennyire fontos ez?

Ezeken a területeken elengedhetetlen, hogy néhány alapvető soft-skillben jók legyünk. Egy fejlesztő esetében sem úgy zajlik az élet, hogy beül a sötét szobájába egymaga és heteken át csak kódol, valamint pizzát eszik. Amennyiben például szabadúszóként dolgozik, akkor meg kell értetnie magát a megrendelőivel, fel kell tudnia mérni az igényeket és közérthető nyelven kell magyaráznia megrendelőjének, ha az nem ért valamit. Egy kisvállalati rendszergazdának sem árt, ha az ajtaján naponta kopogtató munkatársaival képes jól kommunikálni. Igaz, hogy egy karbantartás miatti leállás nem fog attól felgyorsulni, hogy az egyéb területeken dolgozó munkatársakkal arról beszélgetünk, hogyan telt a hétvége, viszont legalább toleránsabbak lesznek a kieső munkaidőt illetően. Mindig érdemes észben tartani, hogy végső soron az IT-s szakember ügyfele a felhasználó és ő azért van ott, hogy a felhasználók elégedettek legyenek. Ha nekünk köszönhetően minden rendszer jól működik, mert rengeteg energiát öltünk bele abba, hogy az ERP-nk jól kezelje a terhelés eloszlást, az senkinek sem tűnik fel, hiába szakmailag nagy eredmény. Csak azt fogják észrevenni, hogy amikor beüt a krach, akkor te miként viselkedsz. Ilyenkor képesnek kell lennünk megnyugtatóan és közérthetően kommunikálni, kezelni a konfliktust és közben akár más IT területeket összefogva vezetni és koordinálni a probléma kivizsgálását, hogy minél hamarabb kiderüljön a hiba forrása.

Szerencsére már jó ideje léteznek érdekes és élvezetes kommunikációra, problémamegoldásra vagy éppen csapatmunkára fókuszáló tréningek, melyek miatt érdemes lehet rágni a főnökünk fülét, még ha az áruk elsőre soknak is tűnik. Ezek az oktatások ugyan nem mérhető módon képesek növelni az egyén produktivitását, de sok esetben a hatásukra növekedhet az egyén belső motivációja. Hiszen ha egy munkatárs képes jól megértetni magát és szakterületét a többi kollégával, attól sokat javulhat a munkahelyi légkör.

Oszd meg a cikket, a témával kapcsolatban kommentelj itt vagy a Facebookon, vagy írj az info@dolgozzmagadon.hu címre! A sértő vélemények moderálásra kerülnek.

A cikkek és tartalmak teljes mértékben a szerző saját tulajdonát képezik. Átvenni csak a szerző engedélyével és megjelölésével lehet. Fotók: Google

dolgozz_magadon_logo.jpg