Mi nem stimmel a mai fiatalokkal? – Az Y generáció munkavállalási hajlandósága és a kapunyitási pánik

Felelőtlenség, job hopperkedés, bizonytalanság, elköteleződés hiánya, kapunyitási pánik. Na és persze 0-24-ben a telefon nyomkodása. Nincs olyan ember, akinek ne ez jutna eszébe egy egyetemről kiszabadult fiatal munkavállalóról. Az Y generációt érintő félelmek és a kapunyitási pánik nem hiszti, hanem egy sokakat érintő, valódi probléma. Gyökerét mélyen lehet keresni az oktatási rendszerben, a magyar munkaerő-piac hozzáállásában és a nevelésben is. Vajon egy ilyen bélyeggel ellátott csomaggal mit kezd egy egyetemről frissen kiszabadult zöldfülű?


istock_000033743624medium.jpg

Először is tegyük tisztába a fogalmakat!

Kik az Y generáció tagjai? Az Y generáció elnevezést használjuk az 1980-1994 között születettekre.  A szocializmusban születtek, de már a fejlődő demokráciában nőttek fel. Főiskolai vagy egyetemi végzettséget követően 25-30 éves korukra lépnek ki a munkaerő-piacra.

Mi jellemzi őket? Nagyfokú önbizalom mellett az elhelyezkedéstől való félelem, magas elvárások, egyén szabadsága, türelmetlenség, formalitásmentesség, munka-magánélet egyensúlyára való törekvés. A technikai újdonságokat rendkívül gyorsan sajátítják el. Ők a digitális bennszülöttek. Virtuális és valós kapcsolatokkal rendelkeznek. Folyamatos ingereket igényelnek, képesek komplexen gondolkodni. Általában több nyelvet beszélnek, mobilisek, rugalmasok, szeretnek utazni és nyitottak az újdonságokra.

Akár itt megemlíthetjük a Z generációt is (1995-2009 születtek), hiszen első hullámban majd most lépnek ki a munkaerő-piacra, szóval az elkövetkezendő évek statisztikáinak is masszív alapját képezik majd. Egészségesebb, de magányosabb generáció, a várható élettartamuk magas, a legmagasabb iskolai végzettséget szerzik meg, a munkahelyeket gyakran cserélgetik és a globalizációs ártalmak nagyban érintik őket.

Digitális bennszülöttek: Az utolsó pillanatban tanulnak, gyorsan szereznek információkat, párhuzamosan dolgozzák fel az információkat, multitaskingolnak. Ők az Y, a Z és az Alpha generáció tagjai.

Digitális bevándorló: Lineárisan gondolkodnak, egyetlen feladatra koncentrálnak, korlátozottan kapják az információt. Ők a digitális bennszülöttek szülei, azaz az X generáció.

Job hopper: Gyakran vált munkahelyet, állásról-állásra száll, nincs benne magas fokú elkötelezettség a munkahelye vagy a munkája iránt. Minden ok nélkül, vagy magasabb fizetésért, egy bónusz kifizetését követően is hajlandó másik helyre váltani. Általában képzett, jó szakemberekre jellemző (azonban már egyre jobban a fiatalokra is, sok high-flyer van közöttük) ez a fajta viselkedés így nem véletlen találnak mindig maguknak könnyen új munkahelyet, csak éppen nem terveznek komolyabb távra.

Kapunyitási pánik: Jellemzően az egyetem elvégzését követően (vagy az egyetem utolsó fél évében) jelentkező félelem/aggodalom, mely által az elhelyezkedési és beilleszkedési nehézségektől fél egy fiatal. Nem találja helyét a világban, melynek számos oka lehet.

Na de hol itt a probléma?

Az Y generációt fordított szocializációs folyamatok jellemzik, ugyanis ők már elsősorban a kortársaiktól tanulnak el rengeteg dolgot, nem pedig a szüleiktől vagy az idősebbektől. Így ők tanítják az idősebbeket a digitális világra. 20 éve a diploma megszerzése nehezebb folyamatnak bizonyult, mint manapság. Így a szülőktől otthon folyton azt hallották, hogy bármi lehet belőlük, ha lediplomáznak. A mai munkaerő-piaci helyzet azonban azóta rengeteget változott és nem egy bölcső, ahol elringatnak, hanem kőkemény üzlet és versenyhelyzet. Az ilyen helyzetek kezelésére sajnos sem a szülőktől sem pedig a tanároktól nem tudtak megfelelő tanácsokat kapni az elhelyezkedni próbáló fiatalok. Így nem tudják kezelni az ezzel járó stresszt és kudarcot sem. Azonban az, amit biztosan tudnak a következő: nem akarnak olyan életet élni, mint a szüleik, akik folyamatosan hajtják a pénzt és az elvárásoknak szorongva felelnek meg. Az Y generáció tagjai türelmetlenek, a munka-magánélet egyensúlya rendkívül fontos számukra, magas elvárásokat támasztanak a munkáltatók felé és rengeteg pénz akarnak keresni, lehetőleg minél kevesebb munkával. Ki vannak éhezve a sikerre, folyamatosan bizonyítani akarnak. Ma már azért akad olyan vállalat, amelyik ezt felismeri és rengeteg plusz juttatást nyújt munkavállalóinak azért, hogy a mindennapi munkavégzést még kellemesebbé tegye, és ne vándoroljanak át a fiatalok a konkurenciához (különböző szakmai konferenciákon való részvétel, nyelvtanulási lehetőség, utazás, menő munkavégzési eszközök biztosítása, autó, csapatépítők, masszázs, gyümölcsnapok, ingyen ebéd, ingyen kávé). Másként kell motiválni őket, mint például az X generáció szülötteit. Hatalmas felelősség, megfelelési kényszer és pörgés nehezedik a vállukra. Rengeteg lehetőség közül választhatnak (iskola, munkahely), mely, mint tudjuk, zavart okoz (a bőség zavara). Többen végeznek el olyan iskolát, melyet nem is akarnak, csak a szüleiknek való megfelelési kényszer hatja őket, így elnyomva saját maguk akaratát. Kevés önismerettel rendelkeznek, nehezen képzelik magukat bele különböző élethelyzetekbe és megijednek a döntéseik következményeitől. Megszokták, hogy mindent a szüleik intéztek helyettük (’90-es évekbeli vállalkozó szülők), keveseket neveltek igazi önállóságra. Sokan még most is a szüleikkel élnek együtt a kedvezőbb anyagi körülmények miatt.

Megoldás:

  1. Azt csináld, amit szeretsz, ne pedig azt, amit mások mondanak neked, vagy ami éppen manapság divatos!
  2. Instant siker nincs, mindenért meg kell dolgozni!
  3. Legyél türelmes!
  4. Keress magadnak támogatókat!
  5. Tartsd magad ahhoz a célhoz, amit kitűztél magad elé!
  6. Legyél rugalmas!
  7. Vészeld át azokat az időszakokat, melyek kötelességként zuhannak rád, és nem feltétlen az álmaid eléréséhez kapcsolódnak!
  8. Ne add fel az első kudarc után!
  9. Ne várd, hogy más oldja meg a dolgaidat!
  10. Vállald a felelősséget!
  11. Ne hidd azt, hogy életed végéig egy munkahelyen kell dolgoznod!
  12. Ne kapd fel a vizet minden apróságon!
  13. Döntéseid megalapozottak legyenek!
  14. Kezdj el dolgozni egyetemi éveid alatt is!
  15. Gondold át a gyengeségeidet és javíts rajtuk!
  16. Feladat-, megoldás-, és gyakorlatorientáltan gondolkodj!
  17. Tűzz ki magadnak határidőket 1-1 döntés meghozatalára!
  18. Felesleges egy 5. diplomát is letenned csak azért, mert félsz a munkavállalástól!
  19. Figyeld a munkaerő-piacot, hogy mire van igény!
  20. Próbálgasd magad, ha nincs komolyabb elkötelezettséged, gyermeked, hiteled, akkor most van itt az ideje, hogy belevágj abba, amiben igazán hiszel! Számos sikeres fiatal vállalkozót láttam már!
  21. Ne félj, mert az megbénít! Inkább cselekedj, minden a te fejlődésedet szolgálja!
  22. Képzeld bele magad a különböző szituációkba!
  23. Beszélgess-, beszélgess-beszélgess hasonszőrűekkel vagy tapasztaltabbakkal!
  24. Tudatosan, céljaidnak megfelelően válassz egyetemet, szakmát, munkahelyet!
  25. Ha még mindig bizonytalan vagy, akkor keress fel engem! Átbeszéljük az összes kétségedet! A Kapcsolat vagy Tanácsadás menüpont alatt mindent megtalálsz rólam!

Oszd meg a cikket, a témával kapcsolatban kommentelj itt vagy a Facebookon, vagy írj az info@dolgozzmagadon.hu címre! A sértő vélemények moderálásra kerülnek.

A cikkek és tartalmak teljes mértékben a szerző saját tulajdonát képezik. Átvenni csak a szerző engedélyével és megjelölésével lehet. Fotók: Google

dolgozz_magadon_logo.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://dolgozzmagadon.blog.hu/api/trackback/id/tr48901252

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2016.07.19. 22:28:42

Ez nem magyar jelenség, hanem világméretű, az angolok és a japánok ugyanígy nehezen tudják kezelni az Y generációt. Bár jobban belegondolva örök probléma a fiatalok és idősebbek közös munkája...

Acmee 2016.07.20. 07:45:22

Magam is az Y generáció tagja vagyok. Számomra nem büdös a munka, pozíciómból fakadóan szinte 24h-ban elérhetőnek célszerű lennem -- ha jól akarom végezni a rám bízott feladatot. A területemre a management lényegesen kevesebb erőforrást allokál (a költségkeret és a létszám is kb. 1/3-a, mint ami a velünk szemben támasztott elvárások teljesítéséhez szükséges). Ennek ellenére képtelenek elfogadni, hogy a munkák tolódnak, megpróbálták már a területemet kézi vezérléssel, fentről irányítani. Annak ellenére, hogy immár 3. éve 1 éves megtérülési idővel dolgozom.
Mégsem kapok plusz erőforrást -- pedig egy multinál plusz-mínusz 1-2 ember a 2000 feletti létszámban mindegy.
A főnököm tisztában van az eredményeinkkel, látja, hogy a beosztottjaim is túlóráznak, én sem megyek haza napi 8 óra munka után (kötetlenben vagyok), mégsem tud erősítést kiharcolni.
Ezért fogom otthagyni a céget, nem akarok egy szűk látókörű managementnek dolgozni, akik az évente 50 milliós nagyságrendű költségmegtakarításomért egy személyes "köszönöm"-öt sem látnak indokoltnak.
Úgy, hogy megérkezésemkor heti rendszerességgel voltak termelés leállások, az infrastruktúra éppen csak, döcögve működött. 2 éve 1 óra alatt van az általunk okozott váratlan állás.

Bennem van a hiba, hogy egy köszönömöt, esetleg egy jókedvvel elfogyasztott kávét elvárnék a szakadék széléről való visszafordításért, a folyamatos fejlesztésért, amivel igen sok pénzt spórolok meg a cégnek? Úgy, hogy közben az erőforrásaim igencsak szűkösnek mondhatóak.

gergo · http://www.partypeople.hu 2016.07.20. 07:45:31

36 éves vagyok (tehát Y), rengeteg BSC-s diák dolgozik nálunk, akik többnyire Z-sek. Ég és föld a különbség a munkához való hozzáállásban. Irreális elvárásaik vannak (fogalmuk sincs, mi megy most a versenyszektorban), bérigényük a tudásukhoz képest erősen eltúlzott, semmi sem tetszik nekik, ha tanácsot adsz nekik eszük ágában sincs megfogadni, inkább pénzben is mérhető kárt okoznak azzal, hogy önfejűek. Utána természetesen megy a pingvinezés, mivel diák, inkább keres másik munkahelyet. Mind ki akar menni külföldre dolgozni, csak "röghöz vannak kötve", ezért muszáj maradniuk pár évet. Lehet öregszem - csak nem - de ha én az értelmiségibbel találkozok, milyen lehet a kevésbé képzett réteg..

Killary Fucking Clingon 2016.07.20. 07:45:39

Lusta tetvek, ennyi, azon kívül nincs probléma velük.

lezlidzsi84 2016.07.20. 08:45:17

Az egyetemen/főiskolán 3-5 évig folyamatosan azt kapja szerencsétlen mai 20 éves az arcába, hogy milyen hiper-szuper versenyképes lesz a diplomája, az alumniban meg többségében vannak a "három év alatt topmenedzser lettem, minisztériumi főosztályvezető lettem" arcok valamint a kamu pozíciókkal villogók, csak épp azt nem szokták hozzáfűzni, hogy mondjuk jelentős részük nem feltétlenül (vagy nem kizárólag) kemény munkával lett azzá. Aztán diplomával a kézben rájön, hogy nem éppen olyan a helyzet, mint ahogy azt neki lefestették. Persze, hogy irreális elvárásai vannak, illetve amikor rájön, hogy átcseszték, akkor kicsit ideges lesz. ja és az alumnit meghagyja másoknak, amikor azt látja, hogy az őszinte beszédért csúnyán néznek rá. A kör bezárult...

rozsomák 2016.07.20. 09:13:25

@Acmee:
Ez olyan tipikus, amit írsz.
Lehet, hogy a saját szemszögedből igazad van, de mivel nem te vezeted a céget, nem te döntesz az erőforrások allokációiról, hanem a cég vezetése. Ezt azért elég könnyű lenne elfogadni.
Lehet, hogy ők rosszul döntenek - legalábbis szerinted -, de azért azt is könnyű belátni, hogy nincs olyan munkavállaló, aki ne érezné úgy, hogy több erőforrással és döntési jogkörrel ellátva kényelmesebben tudna dolgozni.
Gondolom más is van a cégednél, aki úgy gondolja, hogy egy-két emberrel gyorsabban, pontosabban tudna dolgozni. Ha csak rajtad kívül még 20-30 ember érezné ezt, akkor már 50-60 embert kéne felvenni, - mintegy félmilliárdos költségtöbblettel.
Az is nagyon elismerésre méltó, hogy te egymagadban fordítottad vissz a szakadék széléről a céget, bár előfordulhat, hogy mások ezt nem neked tulajdonítják, hanem saját maguknak.

Volt pár ilyen beosztottam, akik elmentek a konkurenciához, mert nálunk nem tudtak úgy szárnyalni, mint akartak - hasonló problémáik voltak, mint neked, sajátságosan maguknak tulajdonítottak olyan érdemeket is, amelyekkel nem is rendelkeztek stb - aztán fél év múlva jött volna vissza pár, mert az új munkahelyen még annyi lehetőséget se kaptak, mint nálunk.
De hát ez sajnos nem nagyon szokott menni.

A megoldás:alapítsál céget, és ha felfut, és felveszel egy hozzád hasonló - kihaénnem habitusú - fiatalt és mit fogsz csinálni legelőször ? Átruházod rá az erőforrások felhasználásának döntési jogát.

Ja, nem, mégsem... nem fogod. Merthogy a te céged, nem az övé.
Ha meg sokat morog, és megpróbál mószerolni vagy keresztbe tenni, akkor kirúgod és felveszel helyette egy másikat.

teotwawki 2016.07.20. 09:13:41

ez a generációzás pont ugyanolyan buta leegyszerűsítése, beskatulyázása emberek nagy és végtelenül heterogén csoportjának, mint a rasszizmus, sőt még annyi alapja sincs, mint a rasszizmusnak, mert amögött legalább ott állnak a genetika, kultúra, neveltetés, vallás, stb., amelyek mégis csak megalapozzák valamennyire az olyan rasszista kijelentéseket, hogy a kínaiak ilyenek, a spanyolok meg olyanok,
de a generációzás mögött nincs semmi, csak annyi hogy egy önkényesen választott időintervallumba esik az egyének egy nagy csoportjának a születési dátuma, ennyi erővel a horoszkóp alapján is beskatulyázhatnánk az embereket, pontosan ugyanannyi alapja lenne

rozsomák 2016.07.20. 09:31:54

Én egy kicsit erőltetettnek tartom ezt a X,Y,Z generáció kategorizálást.
Amióta a világ létezik mindig is fogékonyabb volt a fiatalabb generáció a technikai újdonságokra, könnyebben kezelte azokat, ezzel együtt nem feltétlenül használta mindig célirányosan és hatékonyan.
Most se feltétlenül azok élnek a leghatékonyabban az új eszközökkel, akik a legtöbbet használják őket, hisz a használata lehet öncélú is, míg egy olyan valaki, aki a technikában nem csak a technikát, hanem kifejezetten problémaorientáltan a megoldási eszközt látja elsősorban, az esetleg célirányosabban használja azt.

Az talán inkább jellemzi ezt a korosztályt, hogy a szülőktől való függés erősebb, elhúzódik a leválás. 20 éve elég ritka volt, hogy egy 25-30 évesre még mindig anyuci főz, mos, takarít, vásárol be, manapság meg pirospontot érdemel szinte az, aki tudja, hogy hol van a mosogatószer vagy a porszívó vagy hogy kell bekapcsolni a mosógépet.
(Ismerek olyat, aki 34 évesen - bár már 15 éve vettek neki lakást a szülei - még mindig az anyjával lakik, a kölyök lakása kiadva, anyuci meg lassan nyugdíjba vonul, de még mindig teljes ellátást biztosít a "kölyöknek", aki számára ez a világ legtermészetesebb dolga.)

­regress 2016.07.20. 09:31:59

Én X generáció vagyok.
Státuszom senior fejlesztő vagy architect munka függvényében. Soha nem próbáltam meg céget vezetni, mert nem szeretek idegeskedni.

Hát mit mondjak..
Nem nagyon kell félnem az Y és Z generációtól. Kapkodnak, felületesek, és irreális elvárásaik vannak.
Tiszetelet a kivételnek, akik azonnal elhúznak külföldre.

Amikor fiatal voltam, akkor a szüleim korosztálya közül csak a legjobbak tudtak elhelyezkedni informatikában.
Ma kifejezetten minket (35-45) keresnek.
Gyanítom nyugdíjas koromba se lesz gondom, ha éppen dolgozni akarok majd, elnézve a mai generációk mentalitását.

protézisesh 2016.07.20. 10:05:12

fiatalság, bolondság...

A gondot én abban látom, hogy a környező "világ" olyan álomképet fest le számukra, ami a valóságban nem létezik. Egyrészt ott a diploma, ami sajnos egyre kevésbé tanít meg tanulni és problémát megoldani is, viszont a kredit-rendszer bevezetésével még a határidők is feloldódtak, arra is lehet tojni.

Másrészt a tévéből, reklámokból is ömlik, hogy a munka a "celebség", a meetingről tárgyalásra rohanás. Még mérnököt sem látsz reklámban, nem hogy gyári melóst, bolti polcfeltöltőt, vagy kórházi ápolónőt. Pedig a világ nagy része munkát végez, nem pedig meetingeken osztja az észt kreatív marketing-kommunikáció témában.

Így aztán jönnek ezek a huszonéves GYEREKEK, akiknek szakmai tapasztalata NULLA, viszont annyit akarnak keresni, mint a főnököm. Ez a része viszont mindig is így volt, csak nem volt hozzá mobiltelefon, meg internet. MOst már van, ezért több a picsogás a témában. És kétségtelen, hogy nem akar senki 30 évig beosztott lenni, hogy előléptessék seniornak. De az is irreális elvárás, hogy a próbaidő lejárta után azonnal előléphessen.

Amit (talán) a megjelenésünknek köszönhet mindenki, az annyi, hogy a cégek kezdik felfogni: nem a munkahely az első, nem mindenki attól boldog (sőt, a többség nem azzal fekszik, nem azzal kel), hogy vajon mi lehet a munkahelyén.

Faszerkezet 2016.07.20. 10:05:42

Csak látom, hogy több kommentben előjön ez, hogy irreális elvárásaik vannak...

Ezt valaki/valakik pontosítanák? Mik azok az irreális elvárások?

jacint70 · http://jacint.blog.hu 2016.07.20. 10:20:11

@gergo: Nem azért mondom, de ez húsz éve is így volt a frissen szabadult "deák"-okkal...

protézisesh 2016.07.20. 10:35:02

@Faszerkezet: 300.000 Ft NETTÓ kezdőfizetés, fél éven belül előléptetés, 2 éven belül céges autó + legalább 30 beosztott...

Exploiter 2016.07.20. 10:35:06

Y generáció...
Ha komolyan vesszük, a 80-ban született kolléga most 36 éves, valószínűleg gyereket nevel, nem az a forrófejű fiatal. A 94-es meg 22, most kezdi a munkát, vagy még egyetemre jár, jó eséllyel még otthon lakik.

Ezeket így együtt tárgyalni kicsit érdekesnek tartom.

Egyébként ha már ide sorolódtam, azt mondanám, ha a vezető pozícióból kikopnak a 70-es évek előtt született emberek, talán majd akkor elindul valami az országban gazdasági téren is. Mert sok rosszat el lehet mondani a fiatalokról, de az tuti, hogy nem az állami gyárakból kilopott eszközökre épített maszekolás után akarnak céget irányítani minimálbéres megalázott alkalmazottakkal, végtelen margóval.

tnsnames.ora 2016.07.20. 10:37:38

Érdekes téma, de a szerintem tök felesleges előzetes moderáció kinyírja az érdemi diskurzust, úgy hogy sajnos passzolok...

venomspawn 2016.07.20. 10:44:48

Elég sokat oktatom az X-Y-Z generáció tagjait, de a korábbiakat is, amikor jelentkeznek és felvételt nyernek egy-egy állásra. Eléggé részletes képet kaptam a mai álláspiac szereplőiről és az indokaikról.
Értelemszerűen egyik generációt sem lehet általánosítani. Vannak álomvilágban élők és világtalanok a mai 40-50-esek között is és vannak ugyanilyenek a fiatalok esetében is. Ami utóbbiakra azonban jellemző, hogy ha kézzel-lábbal is, de beszélik a nyelvet, nem alázkodnak meg 70-90000 Ft-os nettóért, hanem mobilisak, mernek dacolni a vezetőséggel és nyíltan megmondja egy jó részük, ha valamit sérelmeznek.

Legyünk őszinték, a mai világ mozgatórugója a pénz. Ők pedig fogják magukat és lelépnek olyan helyre, ahol legalább minimálisan emberi fizetést kapnak. Úgy senkit sem lehet megfogni és megtartani, hogy éhbért kap és ha jól teljesít, akkor talán, ismétlem talán nőni fog a fizetése. Ezért küzd rengeteg nyugati és magyar tulajdonú cégünk versenyhátránnyal és munkaerő-hiánnyal, mert a mai, piacképes végzettséggel bíró huszonévesek már nem fognak végzettséget nem igénylő bérszínvonalért dolgozni, hanem célirányosan megkeresik azt a munkáltatót, aki megadja a kívánt fizetést.
Sikerrel járnak, e téren nem lehet vita. Elég megnézni a munkaerőhiány magyar adatait. Ráadásul a tapasztalatot nem igénylő feldolgozóipari munkakörökben van (drasztikusan) a legnagyobb munkaerőhiány, mert a biorobot munkakörökben is olyan árverseny alakult ki, hogy az autóipari beszállítók mindenkit elszipkáznak a feldolgozóipartól és a mezőgazdaságtól.

Egyéni véleményem, hogy jól teszik. Aki nem fizeti meg a környező országok bérszínvonalát, az bukjon el a süllyesztőben, lesz helyettük más, mert kicsiny hazánk még mindig baromi olcsón termel. Az elmúlt 10 évben azonban erősödött az a trend, hogy az árak nyugati szintre kerültek, a fizetések azonban csak ázsiai mértékűek. Néha még az alatt is van (láttam én már a bér miatt elégedetlenkedő kínai vendégmunkásokat az egyik magyar gyárban).

A tisztelet és a félelem hiánya a hatalommal bíróktól, valamint a türelmetlenség különbözteti meg a régebbi generációt a maitól. Úgy, ahogy a mai kölykök között is van jó szakember, úgy az idősebbek között is van "síkhüle". Viszont míg utóbbi tudja nagyjából, hogy milyen területen keresgéljen, a fiatalabbak bepróbálkoznak mindenhol, akár a szükséges végzettség nélkül is, minden mindegy alapon. Nem várnak, ők készen kérnek egy pozíciót. Ha beválik, dolgoznak, ha nem találkozik az elvárásukkal, továbblépnek. Ez azonban globális.

­regress 2016.07.20. 10:44:56

@Faszerkezet:

Általános jelenség, hogy teljesítmény nélkül követelnek.

RHalacska 2016.07.20. 10:47:10

@­regress: Teljesen egyet kell értenem veled. 30 évesen féltem, hogy mi lesz, ha 45 leszek. Na most 45 évesen egyáltalán nem félek - veled együtt - a feltörekvő fiatal generációtól. Nagyítóval keresem a valóban dolgozni akaró embereket a cégembe.

HaCS 2016.07.20. 10:50:20

Változik a világ, élesedik a piaci verseny, csökken a gazdasági növekedés (a fejlett világban), csökken a tőke jövedelmezősége.
Mindenki szeretne ugyanannyi (tőke- vagy munka-) befektetéssel több haszonra szert tenni, vagy kevesebb befektetéssel ugyanannyira. Egyre kevésbé növekvő tortát szeretne mindenki egyre nagyobb szeletekre vágni egyre könnyebb körülmények mellett.

Ennek a következményei az "irreális elvárások", minden más féllel szemben.
Ez egyébként igaz munkáltatóra, és munkavállalóra nézve egyaránt.

Acmee 2016.07.20. 11:01:08

@rozsomák: Nem mondtam, hogy nem tudom elfogadni, h nem én "vezetek" (nem is szeretnék, nem tudok hosszú távon kizárólag irodai munkát végezni, kell az "operatív" is). Nem kényelmesen szeretnék dolgozni, hanem korrekten. Amennyiben nem fér bele 8 órába, úgy ki kell fizetni a többletet/plusz erőforrást allokálni.
Továbbá nem a céget fordítottam vissza, egyrészt ehhez azért igen kevéske lennék, másrészt nincs ekkora arcom. Az infrastruktúrát fordítottam vissza a megbízhatatlan, folyamatosan meg-megálló állapotból a stabil, folyamatosan rendelkezésre állóba.
Tudod, amikor management tagoktól hallottam vissza, hogy tök jó, hogy azt az 50M Ft-ot nem kellett elkölteni, mert így terven belül maradtunk, akkor szerintem jogos elvárás egy köszönöm (nem kell több, ennyi kérdése a lelki nyugalom, ez pedig semmibe nem kerül).
Ne aggódj, az a cég már meg van alapítva, fut is fel szépen, még másodállásban végezve is.

Abban szerintem picit félreértettél, én egy dolgot szeretnék, más hozzáállást. Jelenleg nálunk a középvezetők sikereit -- néhány, jól azonosítható kivétellel -- nem agyonhallgatni, nehogy véletlenül rájöjjön a szerencsétlen, hogy jól végzi és kell a munkája, mert a végén fizetés emelést fog kérni.

Ha már a generációk minősítésénél tartunk, ez az X generáció mentalitása. Semmi jövőkép, hosszú távú tervezés, "pillanatnyi" érdekek mentén hozott döntések (komfort célú beruházás a ténylegesen megtérülővel szemben), a jelenben megfogott 1Ft-ért képesek a holnap megfogható 100Ft-ot is beáldozni. Ezt pedig nem csak itt tapasztalom, hanem a környezetemben és a volt munkahelyeimen is (igaz, nem volt sok, nem vagyok egy jobhopper, 3 évet min. eltöltök egy pozícióban).

Sorolhatnám, de minek...

RHalacska 2016.07.20. 11:01:13

@venomspawn: Fizetek én nyugati bért! Csak mindenki fizesse meg a nyugati szolgáltatási díjakat is! Mert az nem megy, hogy nyugati bérszínvonal, keleti árak. Amikor nem 17.000Ft lesz egy gázkazán éves átvizsgálás, hanem 50.000, amikor nem 20.000Ft egy Kft havi könyvelése, hanem 120.000, ha megadja a nyugati multi a nyugati fizetéseket Mo.-n. Mert a baj, hogy a nyugati multik - akik a termelés gerincét adják - fizetnek keveset, az pedig generálja, hogy nem tudunk a melóstól többet elkérni a kazánjavításra, így a kolléga sem visz sokat haza, a kör bezárult. Az adókról meg nem beszélünk, mert az röhejes, hogy 12700Ft bruttó számlából ha mindent kiveszel, akkor max 4.500 Ft jut nettó bérként haza.

Bobby Newmark 2016.07.20. 11:16:43

@rozsomák: 20 éve lehet, hogy ritka volt, 100 éve meg kb nem volt más. Ez a nagy családról leválósdi 20. századi találmány, és összességében eléggé kurvanagy baromság. Így most a fiatal nők szülés után évekre otthon ragadnak, kiesve a munkaerőpiacról, mikor egy nyugdíjas nagymama nemhogy meg tudná oldani a gyerek felügyeletét 24/7ben, hanem még élvezné is. Ugyanígy az idősek ellátás is egy katasztrófa, egyedül élnek, de idővel egyre nehezebb a mindennapi dolgokat ellátniuk, aztán bebasszák őket egy idősek otthonába meghalni. Jobb esetben, rosszabban meg a szomszédok veszik csak észre, hogy hullaszag van.
Nagycsaládos rendszerben sokkal egyszerűbb és emberibb lenne élni, igen nagy kár, hogy nem divat, meg a munka- és lakóhelyek földrajzi eloszlása miatt nem is nagyon lehetséges.

Én rohadtul szívesen visszaköltöznék anyámékhoz nagy családi házba, külön lakórésszel, akár családostul (ami mondjuk perpill nem aktuális), ahelyett, hogy egy 50 négyzetméteres pesti lakásban rohadjak. Csak a napi három óra ingázás tart vissza.

protézisesh 2016.07.20. 11:17:19

@venomspawn: "Ami utóbbiakra azonban jellemző, hogy ha kézzel-lábbal is, de beszélik a nyelvet, nem alázkodnak meg 70-90000 Ft-os nettóért, hanem mobilisak, mernek dacolni a vezetőséggel és nyíltan megmondja egy jó részük, ha valamit sérelmeznek. "

Hát, én ezt nagyon nem így látom (43 vagyok). Én pont azt látom, hogy egyáltalán NEM beszélnek idegen nyelvet (sehogy), sőt egyre több az olyan, aki azért nem tud államvizsgázni az abszolutórium megszerzése után, mert nincs nyelvvizsgája.

A "megalázkodás" 70-90.000 nettóért egy érdekes kérdés. Ha SEMMIHEZ nem ért (van egy gimis érettségije, vagy középfokú számítógépkezelő, általános adminisztrátor, stb. = léhűtő), akkor mit vár?
Lehetne sikeres kőműves, burkoló, szobafestő, ezek a foglalkozások horror pénzeket keresnek mifelénk. (50m2 lakás glettelés+festés számla nélkül 350eFt MUNKAdíj? Egy embernek két hetes meló, lehet számolgatni, mennyi a havi nettó keresete...) Igen, ez is Magyarországon van. Ennyit legálisan, adózva nemhogy egy magyar vállalkozás nem tud fizetni az alkalmazottjának, de még egy multinál is felsővezetői pénznek számít a nettó 700/hó...

@RHalacska "a baj, hogy a nyugati multik - akik a termelés gerincét adják - fizetnek keveset," Te miről beszélsz? Pont a multik azok, akik rendese(bbe)n fizetnek, mint a turulnemzeti magyar vállalatok, vállalkozások.

Az adózás is egy kicsit jobb, a munkaadó 12.850 forintos terhe 10.000 Ft bruttót jelent, amiből 6.650 Ft nettót kapsz kézhez. Ez még mindig 50% elvonás, de a 27% ÁFA is odaver rendesen. És - ahogy fentebb írtam - pont a számlát nem adó vállalkozói/kisiparosi réteg az, aki egyfelől nem fizet adót (az általa beszedett pénz nettó), másrészt nekünk - multinál dolgozó bérből élőknek - pont azért kell több adót fizetni, mert nem fizet mindenki. És mi nem tudunk nettót kérni zsebbe...

Faszerkezet 2016.07.20. 11:23:21

@protézisesh:

Sejtettem, hogy a bér lesz az első. Alapvető probléma /persze ezt mindenki másképpen éli meg problémának/ , hogy mondjuk ahol én itt épp ülök (Magyarországon) kb, 100 km-re a mekis takarító keres ennyit.

Ebből adódóan felnő - felnőtt egy olyan generáció -nevezhetjük x, y z ...bárminek - akiknem nem okoz gondot az, hogy tovalibbenjen. A helyzetet tovább rontja /persze nézpont, hogy kinek mi a rossz/, hogy elsőkörben azok mennek tova, akik tényleg érnének valamit. Érvényesül a banánnal fizetsz, majmot kapsz effektus. :(

bElannaTorres 2016.07.20. 11:39:32

egyet tudok tanácsolni, habár én sajnos nem így tettem ezért utólag látom: ne menjenek hagyományos magyar cégekhez ahol sok az idősebb, mert ők másban nőttek fel és nem fogják érteni miért akarsz munkával pénzt keresni. Hisz a pénz szerintük azért jár, ha minél régebb óta ülsz ott, nyilván tisztelet a kivételnek. Meg ugye sok a mutyis. Sose megy nyugdíjba, mert még mutyizik kicsit a nyugdíj mellett a cégből. Ezek aztán mindent megtesznek, hoy rohadt sok túlórával se kapj nagyobb fizetést, mert fiatal (fiatalabb vagy)
én is gyorsan akartam több pénz, méghozzá sok munkával, erre baromira örültek a sok munkának később elvárás lett és mindez egy fillér plusz nélkül. Egyszerűen nem is látják, hogy többet melózol mindezt azért hogy kis pénzt keress, sőt rajtam még gúnyolódott is a kisfőnök, h mennyire kell a pénz, (társbérletben laktunk és kilátás se volt saját lakásra) másfelől viszont ma nagyon tudják azt pofázni, hogy miért nem szülsz huszonévesen.

Warlimont 2016.07.20. 11:41:20

@rozsomák: "Az talán inkább jellemzi ezt a korosztályt, hogy a szülőktől való függés erősebb, elhúzódik a leválás."---------Ez nem szimpla lustasag, hanem az a lenyulas, amit ez a generacio akar. Jol akar elni, kuzdelem nelkul. Igy otthon el, eltartjak, közösbe ugye nem fizet be, tehat a kis fizetes amit kap, netto költöpenz, lehet telefont venni, romkocsmaban arcoskodni, es elöadni a nagymenöt, az meg nem zavarja, hogy veg nelkul lehuzza a szuleit. Ja, es cserebe meg le is nezi öket, elmaradottak, avultak, analogok, stb. En kulföldön elek, itt az van, hogy a sved 1980-97 közötti generacio teljes DEGENERACIO. Nem genetika, hanem a rossz neveles, es a tragikusan liberalis iskolarendszer eredmenye. De a vege, hogy ennek a generacionak itt egy celja van, rokkannyugdijassa valni, es onnantol egy allami segelyen minden tovabbi felelössegtöl mentesulve elni es bulizni. Itt a sved fiatalok között Ebolakent terjed egy ADHD nevu megfoghatatlan, lathato tunetek nelkuli psziches betegseg, aminek az a lenyege, hogy az illetö nem bir dolgozni, es nem bir koncentralni kötelezö elvarasokra, de pl siman elvan azzal, amit szeret csinalni. Nem viccelek, a sved fiataloknak kb 10 %-a (tiz szazalek!!) van ezen az alapon tappenzen v rokkantnyugdijon, ugy hogy ez a "betegseg" 1990-ben meg gyakorlatilag nem letezett itt. A masik szuper betegseguk a fibromyalgia, ami szinten kimutathatatlan, de az illetö izomfajdalmakra panaszkodik, es semmi gyogyszer nem segit rajta. Bulizni persze eljar Stockholmba is, akkor nem faj. :) A jelen generacios sved fiatalok azert ilyenek, mert az utobbi idöben az iskolarendszer teljesen ellazult, nincs hazifeladat (a szegeny gyerekek ne legyenek hatranyban, hogy otthon nem tudnak tanulni), nincs feleltetes (ne alazzuk meg öket rossz szereplessel egymas elött), stb, szoval aki akar az tanul (es sok lehetöseghez jut), de aki nem tanul es hulye marad, az sokaig nem feltunö, nem ciki. A fiatal generacio szetszakad, egy szuk de motivalt elit messze elhuz, es oriasi ostoba, kepzetlen tömeg lemarad. De persze az arcuk nekik is nagy, mert addig siman ment a suli zero tanulassal is. :) Na ök esnek hasra nagy statisztikai tömegekben es jelennek meg azonnal "betegkent" mihelyt valamit csinalni is kene. Sajnos a sved rendszer a bizalomra epul, igy egyelöre megkapjak siman a papirokat, de az mar az alapban naiv sved rendszernek is kezd leesni, hogy 2010-hez kepest 2020-ra megduplazodni varjak a tappenzekre költendö allami penzeket, es ettöl mar itt is kigyulladoban a veszjelzö lampa. :) Es amit irok, konkret szamok, statisztika, nem siman hangulat vagy megnemertes.

venomspawn 2016.07.20. 11:41:57

@RHalacska: Tiszta sor. Viszont ezen az oldalon csak a munkáltatói oldal tud nyitni, hogy több elköthető bére legyen Gipsz Jakabnak. Ez rizikós és anyagilag megterhelő a megtérülési időig, de a másik oldaltól lehetetlenség nagyobb befizetést elvárni az elvégzett munka díjazására. (Erről jogalkotói szerepkörben is elgondolkodhatnának) Az államnak talán kevésbé fájna itt lépni, de nem érdekük.

@protézisesh: Akinek nincs végzettsége, az valóban ne várjon sokat. Viszont akár még CNC marósoknál is tapasztalom, hogy a hazai 130.000 nettó csak arra szolgál, hogy elég pénzük legyen az osztrák és német keresetekre. Őket rögtön felszívja az ottani munkaerőpiac. De ugye a középfokú szociális szférában is visszaköszön ez, a betegszállítók, nővérek, ápolók körében, akik kivesznek a hazai kórházakból. Jobb esetben magánszférába mennek át, rosszabb esetben szintén külföldre, a hazai bérszínvonal többszöröséért. 8 általánossal pl. a targoncások lépnek le, 80000 ft-osbér helyett a külföldi minimálbérért. (Lakatos Nintendo viszont a 4 elemijével ténylegesen nem fog sok mindent csinálni, így marad a nyakunkon, 8 gyerekkel, teljes analfabétaként.)

Warlimont 2016.07.20. 11:42:22

@Bobby Newmark: "Ugyanígy az idősek ellátás is egy katasztrófa, egyedül élnek, de idővel egyre nehezebb a mindennapi dolgokat ellátniuk, aztán bebasszák őket egy idősek otthonába meghalni."----Egy jo öregek otthona meg a jobbik eset. De oda ingatlant es nyugdijat le kell adni szerzödes szerint, aminek a csalad sokszor nem örul. Igy a rosszabbik eset az, amikor a sunyi fiatalok beadjak az öreget valami korhazba kezelgetni, az orvosnak adnak zsebbe penzt, hogy kezeljek meg a nenit-bacsit, ök meg otthon felveszik es elverik a nyugdijat. A legelvetemultebb forma, amikor valami kamu okkal mentövel bevitetik a mamat, azutan amikor kuldenek haza par nap mulva, siman nem hajlandok visszafogadni az öreget, nem jönnek erte, elerhetetlenek, kifogasok vannak, hosszan huzzak az idöt hasonlo celbol.

Dr.Traktor 2016.07.20. 11:49:55

szerencsére nyugaton örömmel várnak midenféle-fajú bevándorlót akik elégedetlenek az otthoni lehetőségekkel

bár ez lehet, már nem tart sokáig, szóval igyekezni kell kifele a gyerkőcöknek a komoly elvárásaikkal mert betelnek a szállodaportás/pultos és kézilány állások!

Warlimont 2016.07.20. 11:50:24

@bElannaTorres: "ne menjenek hagyományos magyar cégekhez ahol sok az idősebb, mert ők másban nőttek fel és nem fogják érteni miért akarsz munkával pénzt keresni. Hisz a pénz szerintük azért jár, ha minél régebb óta ülsz ott, nyilván tisztelet a kivételnek."----azert azt a lehetöseget se zard ki, hogy hosszabb ideje ul ott valaki teged idezve, akkor az illetö tapasztaltabb, rutinosabb, hatekonyabb abban a munkaban. Pl ha orvoshoz kell menned, inkabb az mutsön meg, aki regebbota van ott, mintsem a fiatal titan, aki fel eve kezdett, es maris professzornak hiszi magat azzal hogy az elsö 5 receptjet mar sikeresen felirta. Az altalad irt szöveg olyan munkakörökre igaz, amit par het alatt meg lehet tanulni tokkal-vonoval betanitott munkaskent, es nem igenyel semmifele magasszintu elmeleti tudast es gyakorlatot.

Tábornok 2016.07.20. 12:08:46

@RHalacska:
300k nettoból kényelmesen kifizetik az általad említett szolgáltatások árait.
70-80k ból viszont majdnem éhenhalnak.
A 300k fizetést én nem érzem túlzásnak.

bElannaTorres 2016.07.20. 12:08:58

@Warlimont: jaja csak sajnos én inkább olyanokkal találkoztam akikné nem volt tapasztalat mivel sose kellett túlságosan hajtani és inkább csak mellébeszélni tudtak. Így van ez az orvosokkal is, engem pont egy prof mérgezett meg nagyobb adag gyógyszerrel mint kellett volna. Jobban bízok orvosok közt is a 35-45 közöttiekben.

RHalacska 2016.07.20. 12:09:22

@protézisesh: Az adózásról: amit írtam 12700Ft bruttó számlaérték = 10.000+27% áfa a munkáltatónál marad 10.000 Ft amit terhel 2% Iparűzési adó, marad 9800Ft, jó lenne a költségekre is hagyni mondjuk 800 Ft-ot (Számlatömb, üzemanyag, autó, könyvelés stb) marad 9000Ft teljes szuperbruttó, aminek a felét kapja meg a dolgozó.... Ezért a pénzért autózott, szerelt, továbbment. Nem egy órára eső bér, hanem vagy 3 ra. És akkor a költségeket szépen számoltam, mert nem 800 Ft az, hanem vagy 2000Ft egy ilyen móka.
A megrendelő oldalról nagy pénz, a másik oldalon siralmas.

bElannaTorres 2016.07.20. 12:28:57

@Warlimont: másik hogy igaz ez amit írtam olyanra is amihez kell az elméleti tudás, de a gyorsaságnál mondjuk számít a gyakorlat is, hogy ne kelljen mindig mindennek utánanézned. Mondjuk nem árt ha valaki rendszeresen dolgozik nem csak heti négy órát így tisztában lehet az új termékekkel, megoldásokkal amiket alkalmazni tud a munkája során. De ez az időszak hamarosan lejár, hamarosan a mai 40esek lesznek az "öregek" akiket már huszonévesen széthajtottak, és ők már valóban fel tudnak mutatni tapasztalatot. de mindegy mennem kell.

RHalacska 2016.07.20. 12:31:45

@Tábornok: Igen abból kifizetik. Csakhogy valahogy a 300K Nettóhoz meg kell termelni 660.000Ft+27% áfát. Az azt jelenti, hogy minden órában majd 5000Ft-ot kell emberenként kiszámlázni, és csak az emberek béréről beszéltem. Ha ehhez hozzáteszed az adminisztrációt, avulást, fenntartási költségeket, akkor kijön 10.000Ft óránként. Azokra az órákra is, amikor vezet, telefont vesz fel céges ügyben stb. Szóval így kijön a 30.000Ft-os számla, és dolgozott 30 percet nálad.
Azt kell látni, hogy amíg nem emelkednek a szolgáltatási díjak, addig nincs béremelés a szolgáltatási piacon. Ez egy ördögi kör. Vagy a multinak kell többet fizetnie, vagy az állami szférában kell elkezdeni a fizetések emelését.

Bobby Newmark 2016.07.20. 12:40:04

@RHalacska: Az állami szférát elsősorban beszántani, sóval behinteni, aztán nulláról újraépíteni kéne, mert ez a vízfej, ami van, lassan fenntarthatatlanná válik. Mert ugye az állami szféra fizetéseit is a versenyszférának kell kitermelni. Azért van ~70% elvonás, ami miatt nem éri meg vállalkozni, legalábbis Magyarországra regisztrált vállalkozással.

HaCS 2016.07.20. 12:55:02

@RHalacska:

Vagy végre valamit termelni kellene ebben az országban, mert a szolgáltatási piacról (hacsak nem külföldi szolgáltatás) tényleg nem lehet megtörni ezt a kört sajnos.

RHalacska 2016.07.20. 12:55:06

@Bobby Newmark: Egyetértek. Nagyon egyetértek.

Faszerkezet 2016.07.20. 13:18:40

@HaCS:

Ebben van logika. Én is ezen agyalok éppen. :)

DFK 2016.07.20. 13:48:17

A frissdiplomások nálunk a teherportán járnak be, akkorra aza rcuk, hogy másutt nem férnek be. Egyszer egy csákó megkérdezte, hogy hát már 6 hónapja itt van (!!), mikor léphet előrébb? Vazze, mit tettél le az asztalra ecsém?

Ad Dio 2016.07.20. 14:13:16

@Tábornok:

Ha a 300k nettó lenne az átlagkereset, akkor az azt jelentené, hogy az én kis cégem kénytelen lenne 3x-osára emelni a szolgáltatásának az árát. Ezzel AZONNAL elveszteném a nyugati kollégákkal szemben a versenyelőnyömet és annyi is lenne. nekem. Magyarország nagyjából egyetlen tartós versenyelőnye az alacsony(abb) bérköltség. Ha ez nem lenne, a roló menne lefelé. Evvan'.

steery 2016.07.20. 14:21:48

Ez történik olyankor, amikor a társadalom kínálta lehetőségek köre nem metszi az egyének elvárásainak körét. Semmi sem fog stimmelni senkinek, senkivel kapcsolatban. És ennek az egyenletnek nincs megoldása.

DFK 2016.07.20. 14:36:01

@Ad Dio: A gond ott van, hogy ha bemész a boltba, az árak nyugat-európaiak. C&A, Lidl, Aldi árak pontosan akkorák, mint Németországban.

Bobby Newmark 2016.07.20. 14:52:29

@DFK: Viszont az áraknak az a része, ami Németországban a kereskedőnél marad, és a dolgozók jóval magasabb bérei lesznek belőle kifizetve, azt nálunk lenyúlja a geci és bandája a 27%os áfával, meg az egyéb horribilis mértékű elvonásokkal.

protézisesh 2016.07.20. 14:57:57

@DFK: sajnos így van. Érdekes módon Ny-Európában a jellemzően 1000-1200 eurós minimálbért, meg a magasabb üzletbérleti díjakat is ki tudják fizetni a pontosan ugyanakkora (vagy kisebb) árakból, mint amennyiért Mo-on adják ugyanazon termékeket. Az már csak hab a tortán, hogy a magyar sparban olyan vékony a tasak, hogy egy alma is kiszakítja, az osztrákban meg két kiló almát is belerakhatok...

DFK 2016.07.20. 15:05:13

@Bobby Newmark: Azt azért nem hiszem, hogy a magyarországi leányvállaltnál csak a harmada marad meg a terhek kifizetése után, mint a német cégnél.

Bobby Newmark 2016.07.20. 15:35:49

@DFK: Én el tudom képzelni, kis profit is profit. A multinak meg az is jó, ha kis profittal tarol piacot, mert akkor is legalább hozzá áramlik a pénz, és nem máshoz.
De adatok nélkül ez így 1-1.

Egyébként nem kell nyilván szó szerint venni azt a kijelentést sem, hogy "Németországban pont ugyanilyenek az árak". Belgiumban pl kicsit elkerekedtek a szemeim a 6 szelet tálcás felvágott 12 eurós árán. (Volt persze olcsóbb is.)

bontottcsirke 2016.07.20. 18:21:28

Szerintem a világ változott nem az emberek. Ők legalább már nem veszik be azt a dumát, hogy ; örülj hogy van munkahelyed, nincs pénz stb, de a főnök POrsche Panamerával hozza borítékban a fizetést........

eMJe 2016.07.20. 19:25:02

@rozsomák: Nem tisztem védeni, de van abban valami, amit ír. Tudod, tapasztalat :) Az első, és legfontosabb, hogy azt a lovat ütik, amelyik húz. Ezzel nincs is akkora baj, főleg, ha munkamániás és / vagy nem szeret félmunkát kiadni a kezéből. Nem milliókat kért, nem pozícióban előrelépést, hanem egy köszönömöt elsősorban. Tudod, az is tud motiváló lenni, még csak nem is kell könyveket, tanulmányokat ehhez olvasni, elég csak az embernek magába néznie.

Aztán el is jutottunk a másik fő problémához, hogy ezek a rendkívül hozzáértő emberek (elhiszem, hogy pl jó könyvel, de a vezetés egy másik szakma) igyekeznek sajátjuknak beállítani az érdemeket a felső vezetésnél. Így végül is sosem derülhet ki semmi, sem az, hogy kik azok, akik igazán értéket teremtenek, sem az, hogy helyezkedéssel érték el, amit :D

No, és akkor az, hogy ennek is egy szakmának kellene lennie. Szintén nem húzom az időt, és azt is tudom, van erre képzés is, de kissé le van maradva, valamint gyakorlati dolgokat, használható dolgokat nem igazán tanítanak. Remélem, azért van ilyen intézmény is :D Így azért, mert valaki jó szakember, megteszik csopveznek vagy magasabb pozícióba, és elég nagy a valószínűsége, hogy ott már nem lesz jó. Más kvalitások kellenek.

Bízom benne, te nem ilyen vagy, akkor legalább Mo-n már lehet 2-3 normális cég is, akik nem 100 évvel vannak lemaradva :D

tede 2016.07.20. 19:47:42

Fiatalként, amikor csak magadért vagy felelős minden egyszerűbb. Amikor nincs lakáshiteled, nincs igazi vesztenivalód.

Aztán szépen mindenki belesétál a csapdába, önként és dalolva, mert erről szól az élet.

Én még olyan embert nem láttam, aki bérből és fizetésből ne kelljen beosztania. Ismerek több embert sok százezres meg milliós havi fizetéssel (nettóban) és mégsem élnek úgy, mint a krőzus, mert lakáshitel, gyerek, kocsi stb és olyan luxus kiadások, amik egy nyugati embernek teljesen normálisak (csak egy példa, mehet a gyerek játszóházba, alkalmanként 3-5e ft) aztán hónap végén ugyanúgy vakarja a fejét, hogy miből vegyen téli szalámit.

Nyilván mások a problémáik egy jól kereső embernek, de ez van, kb 50-55 éves koráig mindenki a hitelek csapdájában vergődik. Sokan még utána is.

Csak annyit akarok mondani, lehet arcoskodni, hogy ezt tenném, meg azt tenném, meg nem alázkodok meg egy munkahelyen. Persze, egészen addig amíg nincs vesztenivalód, addig megteheted, utána már nem te diktálsz.

Bambano 2016.07.20. 19:49:25

@Acmee: figyi, ha eldöntötted, hogy dobbantasz, akkor van lehetőség nevelni kicsit a vezérkaron.
mostantól játszatok betű szerint szabályosan. mindenki ledolgozza keményen a 8 órát, utána hazamegy.
ha ettől sok lesz a csúszás, meg rosszabb a bevétel, majd akkor eldöntik.

azt mondom, rendesen kell dolgozni a munkahelyen, de ebbe nem értem bele azt, hogy meg is kell dögleni érte. azok a munkahelyek, amik üzemszerűen túlórára vannak berendezkedve, nem érdemlik meg a túlórát. a túlóra azon ritka kivételek egyike kellene legyen, amikor valami hirtelen beütő deus ex machina miatt kell bentmaradni és helyrerakni dolgokat, de nem folyamatosan...

a poszthoz: én nem értem ezt a generációsdit. miért hiszi mindenki, hogy generációkra kell osztani az embereket és másképp kell kezelni őket? munkahely, dolgozni kell, pont. ezt egyszer el kell magyarázni mindenkinek, utána fel is van egy út, meg le is van egy út.

rozsomák 2016.07.20. 20:56:48

@eMJe:
"Nem milliókat kért, nem pozícióban előrelépést, hanem egy köszönömöt elsősorban."
Én kicsit máshogy olvastam ezt a kedves hozzászóló tollából.
Kért egy-két embert, erőforrásokat... Az erőforrások közös mértékegysége a pénz ! Bár megbocsáss, de mik ezek, ha nem milliók, pontosabban tízmilliók ?
(Egy valamennyire kvalifikált szakember alsóhangon 7-10 millió éves költséget jelent csak a bért és járulékait tekintve, és még akkor hozzá kapcsolódó egyéb anyagi költségek is jelentkeznek - valahová le kell ültetni, valami eszköz is kéne neki... stb.)

Szóval szerintem igenis kért pénzt. Nem magának ? De magának, a munkája elvégzéséhez, csak nem saját bérként, hanem egyéb formában allokáljanak oda többletforrásokat.
Viszont egy controller számára tök mindegy, hogy azt a pénzt a kommentelő béreként vagy egyébre kérik, mind a kettő költség az adott feladatra.

Ez természetes is, ezzel nincs bajom, és könnyen lehet, hogy igaza is van, de ez akkor sem a munkavállaló reszortja, hogy kiutalja-e ezt a forrást egy adott területre vagy sem. Nem ő dönt, hanem az arra kijelölt személy. A helyi pénzügyminiszter - CFO vagy általa megbízott személy.
(Egy százmilliós eredménytöbblet egy része úgy jön össze, hogy a CFO itt spórolt 2milkát, itt 4-et, itt 1.5 milkát stb, stb. és a cég még mindig el tudja látni normálisan a feladatát különösebb feszültség nélkül.)

Ugyanakkor azt is írta a kedves hozzászóló, hogy az általa elképzeltnek csak az egyharmadával dolgozhat !
Ezt azért elég erős túlzásnak érzem.
Ha egy terület - amit egyébként a kedves hozzászóló a szakadék széléről hozott vissza egyharmadnyi erőforrással, ahogy írja - elmegy valahogy az oda szükséges erőforrások egyharmadával is, akkor nem biztos, hogy az, ami ténylegesen szükséges, az a jelenleginek a háromszorosa lenne.
Ezt senkinek se nagyon lehet beadni, hisz akkor már csődbe kéne hogy ment volna az a terület, pedig hála a kommentelőnek, éppenhogy nem, hanem ő megmentette a szükségesnél sokkal kevesebből.
Legalábbis ezt írta.

Amit a motivációról írsz, - hogy meg is kéne köszönni időnként, egyéb módon respektálni az illetőt, az teljesen jogos. Nagyon is szükséges, de azért te is tudod, hogy ez csak a duma. Hiába nyitom rá az ajtót naponta többször, hogy "Józsikám, nagyon szépen dolgozol, örülök, hogy nálunk vagy, eljössz-e hozzánk ma vacsorára, a feleségem már szeretne téged megismerni" ez csak egy gesztus, a munkavállaló általában úgy érzi ilyenkor, hogy "oké, elismernek szóban, de akkor pénzt, pozíciót miért nem kapok hozzá ?"
És jogosan.

És akkor go to first chapter.

Visceroid 2016.07.20. 21:02:58

Fiatalok? Hol? Ki az a barom, aki ebben az országban marad?

rozsomák 2016.07.20. 21:10:37

@tede: "Csak annyit akarok mondani, lehet arcoskodni, hogy ezt tenném, meg azt tenném, meg nem alázkodok meg egy munkahelyen"
Van, aki megteheti, mert kurrens szakmája van és jól képzett abban.
Van, aki szintén jól képzett, jó munkaerő is, csak kicsit nagyobb az arca, mint a kvalitásai indokolnának, mert annyira mégse, mint hiszi magáról.
És van, aki meg egyik se, örülhetne, hogy van állása és nem a Munkaügyi Központnál kell lejelentkeznie.

Itt igazából a fiatal, a munka világába belecsöppent emberek szembesülnek azzal, hogy vége van az iskolai életnek, egyetemnek és vége a demokratikus életnek, és bele kell illeszkedni egy hierarchiába, ahol nem feltétlenül az ő logikájuk diktálja a tennivalókat, hanem valami más.

Elhiszem, hogy frissebb aggyal elméletileg máshogy kéne mindent csinálni, mint ahogy a gyakorlatban folyik és sok mindent jobban is tudnak és értelmesebbek is, mint a csőlátású - "ezt így kell csinálni, mert csak" - típusú kollégák.
Viszont sok mindenről meg csak hiszik, hogy jobban tudják, a gyakorlatban nem működik az elképzelés - legyen az a vevő, a megrendelő vagy a kollegák, az emberi tényező, az erőforrások hiánya vagy akármi más.
Nincs ezzel semmi baj, ez mindig is így volt.

El kell menni magánvállalkozónak, alapítani egy új céget, ahol saját főnöke lehet vagy és úgy csinálja ahogy akarja és ahol 10 év múlva majd ő mondja meg az ifjú titánnak, hogy "ácsi, bmeg, ha az én pénzemmel, cégemnél dolgozol, akkor az lesz ahogy én mondom, te csak ne nagyon improvizálj"

(És akkor fordul a kocka, ő lesz majd, akit a beosztottai szidnak majd a háta mögött, hogy ostoba, begyepesedett fasz.)

HaCS 2016.07.20. 21:31:35

@rozsomák:

Rengeteg dologban igazad van, egy területen azonban vitába kell szállnom. Vannak ugyanis "források", melyekről tetszik-nem tetszik nem a management, vagy a CFO döntése a mérvadó, hanem a Magyar Köztársaság törvényei.
Nekem volt olyan munkatársam, aki kijelentette, hogy neki ugyan nem kell semmiféle béremelés, csak adják meg neki a munka törvénykönyvében álló pótlékokat (túlóra, rendkívüli munkavégzés, hétvégi pótlék, rendelkezésre állás), és pihenőidőt. Hosszas hümmögés volt a válasz. És amíg ezek nincsenek rendben, addig bizony a munkáltatói részről is jobb csendben lenni, mert egy karakán munkavállaló esetén nagyon megütheti a cég a bokáját. Persze ha a cég mindenben a törvényben leírtak szerint jár el, akkor ez a kérdés tárgytalan, csak én még egyetlen ilyen magyar tulajdonosi körű vállalattal sem találkoztam.

HaCS 2016.07.20. 21:31:37

@tede:

"Persze, egészen addig amíg nincs vesztenivalód, addig megteheted, utána már nem te diktálsz. "

Gondolom ezzel is összefügghet a késői családalapítás, az alacsony gyermekvállalási hajlandóság.
Ugyanis eljött az a kor, amikor sokak nem sétálnak csak úgy bele a csapdába önként és dalolva, mert mások szerint erről szól az élet.

rozsomák 2016.07.20. 21:48:52

@Acmee:
Ha van saját céged, akkor van ambíciód és örülök, hogy prosperál.
Lehet, hogy tényleg érdemesebb lehet átnyergelni oda teljes erővel.

Csak egyre figyelj.

Ha felveszel egy beosztottat és ő egy idő után azzal áll eléd, hogy a holnapi naptól az éppen aktuális háromszorosát kéri mindenben - pénz, paripa, fegyver - mert őneki annyi kell, hogy ellássa a feladatát, akkor légy szíves add meg neki és ne vitatkozz vele, hogy hát eddig is elvoltunk valahogy, miért kéne most ennek a háromszorosa ?

Add oda neki, hisz ő jobban tudja, mint te, hisz ő dolgozik azon a területen.
Te csak a tulaj vagy, az nem számít, mert ő a szakember azon a területen, hisz ő dolgozik ott.

Add oda neki szemrebbenés nélkül.
Jó, az igaz, hogy a te zsebedből megy, de ennyit azért meg fogsz tenni, remélem.

rozsomák 2016.07.20. 21:49:39

@HaCS:
Ebben totál igazad van, ezzel nem is vitatkozom, csak a poszt nem erről szól, hanem a fiatal generációról.

(A magyar kizsákmányoló nemcsak és egyáltalán nem elsősorban az ifjabb generációval teszi ezt, hanem azzal, akit általában alkalmaz, és nála amúgyis sérülékenyebb az idősebb korosztály, mint a fiatal. Vesztenivalója több, elhelyezkedni nehezebben tud, ők inkább áldozatok, mint a fiatalok.)

Ad Dio 2016.07.20. 21:49:52

@DFK:

Ezt értem. De az alapképletenmind ez sajnos mit sem változtat. Én - mint munkáltató - is ugyanazokat az árakat fizetem. Viszont ha emelem a szolgáltatásom árát, csődbe megyek és még úgy sem tudok megélni mint most :-(. Igyekszem erőmhöz képest megfizetni a munkatársaimat, de 300 nettó nem menne, bármit is csinálok. Egyszerűen nincs az az innováció vagy kreatív munkaszervezés amivel ez kijönne. Evvan.

RHalacska 2016.07.20. 22:01:30

@rozsomák: Amennyiben kitermeli már azelőtt odaadom, hogy kérné. Egyébként elé teszem a cég gazdálkodását. Meggyőző szokott lenni, amikor kiderül, hogy mennyit osztok fel bevételből. Kicsi kuss, amikor átnézik, és munkavégzés mosolyogva. Mert rájönnek, hogy a maximumot kapják abból, ami felosztható. Egyébként rendkívüli mozgatóerő, hogy növeljük a bevételt. Amiből pedig mindenki megkapja a részét. Lehet ezért nem mennek el tőlem ?

Ad Dio 2016.07.20. 22:02:59

Régóta agyalok ezen az Y-z problémán. Én is y-os vagyok, bár eléggé a sor elejéről. Nem gondolom, hogy meg tudom fejteni a problémát, de egy szempontot hozzá tennék mindehhez: a probléma egyik gyökere szerintem nem az y-gen-ben magában van, hanem a megelőző generációval való kapcsolatában, illetve a magában a megelőző generációban. Az y-ok szülei jellemzően az 50-es években születtek. Ők a háború utáni első generáció. Ez egy NAGYON erős generáció volt. Nem csak létszámukat tekintve (úgy is), hanem elsősorban az önképüket tekintve. Ők az a generáció, ami talán legtevékenyebben vett részt a modern világ kiépítésében. Ez a generáció HATALAMAS távot tett meg a saját szüleiktől, akik jellemzően egy premodern világban szocializálódtak. Ez a generáció gyakorlatilag magára volt hagyva a modern világ kiépítésének óriási feladatával. Ez elszakította őket a szüleiktől, akiktől szinte semmit nem tudtak átvenni. Megtették a magukét és sikerrel jártak: a modern világ kiépült általuk. Ezen építkezés közben azonban csak magukra hagyatkozhattak, ami a sikerrel vegyülve egyfajta omnipotencia érzetét keltette bennük. Ezen sikeremberek gyermekei az y-ok. Értelemszerűen hasonló elvárásokat támasztanak magukkal szemben, mint amit a szüleik végbe vittek. Csakhogy a világ megváltozott: a modern kiépült, a játéktér megtelt. A kudarc és a frusztráció borítékolt. Főleg úgy, hogy a szüleik generációja még rajta van a sakktáblán, megkerülhetetlen és meghaladhatatlan érdemekkel és teljesítménnyel. Mit tehetnek ők ebben a helyzetben? Amíg a szüleik generációja uralja a világot, maximum arcoskodhatnak. A helyzet azonban lassan változik: a háború utáni "nagy" generáció lassan kikopik. Innentől új világ jön majd el. Vajon ez a kissé önbizalomhiányos, sok szempontból téves önképű generáció képes lesz magára találni? Vagy ez már a z generáció lesz? Ki tudja...

RHalacska 2016.07.20. 22:03:12

@HaCS: Gyere el hozzánk ... :)

RHalacska 2016.07.20. 22:03:18

@Ad Dio: Igazad van. Én ugyan ebben a cipőben járok.

RHalacska 2016.07.20. 22:04:05

@rozsomák: :) az egy éve nálam dolgozó (jól dolgozó) kolléga volt aki eldöntötte, hogy egy fejlesztést megvalósítunk vagy sem. Megvalósítottuk mert szerinte kellett.(Az élet őt igazolta, igaza volt) Ja nálam nem csak duma, hogy felelős vagy valamiért. Amint lehet emelem a fizetését. Ja nem Porscheval hordom a fizetéseket, hanem egy 14 éves Opellal.... Ja valamikor alkalmazott voltam ....

Ad Dio 2016.07.20. 22:04:47

@rozsomák:

"Add oda neki szemrebbenés nélkül.
Jó, az igaz, hogy a te zsebedből megy, de ennyit azért meg fogsz tenni, remélem."

Ha lenne miből odaadni, akkor nagy szemét lennék, ha a harmadáért dolgoztatnám. Csak sajnos ez nem igaz: annyit adok, amennyit ki tudunk termelni.

rozsomák 2016.07.20. 22:18:39

@Ad Dio:
Ez hatékonyság - termelékenység kérdése.

Nem a tiedről beszélek - hisz fogalmam sincs, milyen területen dolgozol - hanem az országéról átlagosan.
A magyar munkaerő bérét meg lehet ítélni valami devizaárfolyam alapján, ezt teszi mindenki, aki szorozgatja az EU/HUF árfolyammal - abban szarul nézünk ki, de meg lehet ítélni hatékonyság alapján is, hogy mennyi hozzáadott értékhez képest mennyi a bér.
Ebben azért nem vagyunk a béka segge alatt.
Egy főre eső GDP/egy főre eső bérköltség alapon nem állunk olyan rosszul. A megtermelt értékhez képest abból mennyit kap a munkaerő és mennyit más - tőkés, állam, külföld
Nincs olyan típusú kizsákmányolás, mint amennyit itt feltételeznek egyesek.

A baj az egy főre eső megtermelt értékkel van.
Az a kevés.

RHalacska 2016.07.20. 22:18:51

@Ad Dio: Csak nem Te is abba a cégvezető társaságba tartozol akik megbecsülik a dolgozókat? :) Üdv a klubban! (Egyébként csak így tudunk talpon maradni!
+1

rozsomák 2016.07.20. 22:25:16

@RHalacska: "Amint lehet emelem a fizetését."
Köszi.
Azt írtad, hogy igaza volt a beosztottadnak.
Most meg jön ez az "amint lehet"..
Ilyenkor már látom előre a kifogásokat - a "gazdasági helyzet, meg a cég mégse úgy megy, ahogy terveztük."

Add oda neki a saját zsebed terhére, ha már igaza volt.

rozsomák 2016.07.20. 22:36:21

@Ad Dio:
"Ha lenne miből odaadni"

na ezaz.

Hát látod az eredeti kommentelő ezt nem látja.. hogy miből..

Hogy kérhetem ugyan a jelenlegi háromszorosát, de ki hiszi el, hogy az indokolt is lenne.
Akkor vagy ócskavasként adtam el anno a tudásomat - de erről nem írt - vagy most kicsit indokolatlan a háromszpros ár azért, amit eredetileg kialkudtam két éve..

Ad Dio 2016.07.20. 22:36:38

@rozsomák:

Mi határon vagyunk. Szolgáltatunk és termelünk. Sajnos ahhoz hogy a nyugati megrendelőink velünk dolgoztassanak, a kinti árak ötödéért kell dolgoznunk. Még így is állandóan küzdenünk kell a "halacskákért".
Sajnos nem a hatékonyság a kulcsszó. Azon nem tudunk érdemben változtatni: kábé hasonló mint a kinti kollégáké, bár ők sokkal jobb infrastruktúrával és jóval komolyabb tőke hátérrel adják elő amit tudnak. A versenyelőnyünk kizárólag az alacsonyabb költségeinkben rejlik. Ha emeljük az árainkat, ezt elveszítjük és mehetünk vissza a balettbe ugrálni .-(.

Ad Dio 2016.07.20. 22:36:50

@RHalacska:

A kisvállalkozás egy Csapat. A Csapat csak akkor erős,ha annak a tagjai motiváltak. Motiválttá pedig akkor válnak, ha megbecsültnek érzik magukat. A kizsákmányolás rövid távon anyagilag sikeres, de megöli a lelket és már közép távon instabillá teszi a céget. Meg kell becsülni a kollégákat, hogy megtalálhassák magukat a vállalkozásban.

Ad Dio 2016.07.20. 22:51:38

@rozsomák:

"Ilyenkor már látom előre a kifogásokat - a "gazdasági helyzet, meg a cég mégse úgy megy, ahogy terveztük.""

Egy-egy jó ötlet, döntés ritkán jelent helyből üdvösséget egy cég életében. Ahhoz viszont, hogy megemelhesd a bért, azt TARTÓSAN kell tudnod produkálni. Nem elég egy-két kiemelkedő hónap. Mi ha ilyen történik, elmegyünk csapatépítő akcióra, vagy "borítékolunk" egy kis extra elismerést. A béremelés nagy felelősség. Csak hosszú távon, stabilan kialakuló többlet-bevételre lehet ráépíteni. Evvan.

rozsomák 2016.07.20. 23:13:46

@Ad Dio: "Egy-egy jó ötlet, döntés ritkán jelent helyből üdvösséget egy cég életében. Ahhoz viszont, hogy megemelhesd a bért, azt TARTÓSAN kell tudnod produkálni."

Ezt ne velem beszéld meg..:) Mert nem velem kell, mert én egyetértek.:)

Én eredetileg csak acme kollegára reagáltam, aki szerint neki háromszoros erőforrás - pénz,paripa, fegyver - kellene a feladatai ellátáshoz, mint amennyiben előtte megállapodott a munkáltatójával, és én leírtam neki, hogy a cég erőforrásaiért felelős vezető ezt lehet, hogy máshogy látja, mert ő valszeg jobban átlátja a cég tényleges erőforrásait és azok lehetséges dinamikáját, amiből azt finanszírozni lehet, amit egy beosztott kollega most elképzel magának.

Te csak ebbe kapcsolódtál bele, ezek szerint az előzmények nélkül :)

protézisesh 2016.07.21. 10:18:16

@Bobby Newmark: "Egyébként nem kell nyilván szó szerint venni azt a kijelentést sem, hogy "Németországban pont ugyanilyenek az árak"."
Hát, én a mostani helyemen rendszeresen kapok franciaországi katalógusokat (auchan, Carrefour, SuperU, stb. mint nálunk a teszkóújság), és ha átszámolom, kurvára ugyanazok az árak jönnek ki gyümölcsre, zöldségre. A sajtok kint olcsóbbak (és mondanom sem kell, mennyivel jobbak), a tőkehús kicsit drágább.
Amúgy az Ecostat (az EU KSH-ja) szerint a francia árszínvonal (szolgáltatásokat, mindent beleértve) 60%-kal magasabb a magyarnál. Csak a magyar nettó minimálbér 200 euró (66500Ft), a francia meg 1000 euró. Szóval másfélszeres árakat fizetni ötszörös bérből azt hiszem, még mindig jó kompromisszum.

protézisesh 2016.07.21. 10:18:20

170 fős cég. a tízmilliós (4 évente cserélt) autóm havi lízingdíja kevesebb, mint egy dolgozó havi bére járulékaival. Ha megtartanám a régit, akkor minden dolgozónak emelhetném a havi bérét 0,5%-kal. Egy doboz sört nem tudnak venni abból a "fizetésemelésből"... De ezt nem látja, csak azt látja, hogy a főnöknek megint új autója van...

Beszéltek itt a "megadnám"-ról, de csak egyvalaki (bocs, nem tekerem vissza) mondja, hogy bért fizetni csak az árbevételből lehet. Ahhoz meg árak kellenek. És ha nem vagy egyedül a piacon (márpedig a legtöbb iparágban van versenytársad!), akkor az árakat nem egyedül te diktálod.

Ha viszont megvan, hogy a termékedért/szolgáltatásokért mekkora árat visel el (=fizet meg) a piac, és megvan, hogy annak előállításához/elvégzéséhez mennyi idő kell, akkor máris megvan, hogy mennyi bért tudsz fizetni.

Amúgy szerintem kifejezetten kevés a "porsche panamerás" cégtulaj. Pláne az olyan, aki újan vette, szalonban. Mert egy ötéves Panamera (vagy X5, vagy más ilyen "vállalkozóautó") megint csak a 10 milliós ársáv, amiért egy rendesen felszerelt Skoda Superbet se adnak oda újan...

RHalacska 2016.07.21. 18:34:35

@Ad Dio: Kicsit előrébb leírtam, hogy a cég gazdálkodását eléjük teszem. Mivel látják mit számlázunk ki, látják a költségeket, bérlapot(!) kapnak minden részlettel, nem nagy matek, hogy kiszámolják. A saját zsebemből meg nem tudom odaadni, mivel nem keresek tán csak 10%-kal többet, osztalékot ugyan minden évben megszavazunk, de nem veszem fel, hanem visszaforgatom. Egyébként annak a kollégának pont most tudtam emelni. Szóval keress még hibát ...

Nzoltan 2016.08.31. 08:20:08

Mikor a fiatal kikerül a munkaerőpiacra, akkor szembesül azzal a problémával, hogy a szociális háló kegyeltjéből lesz a dolgozó fehérember, akit az állam lehúz, a jogvédő szervezetek meg bűnbaknak kiálanak ki. Gyakorlatilag mindenki ellene fordul. Na ilyenkor kicsit legörbül az egójuk. Igazi velkámtödörílvörld.
:-)

Nzoltan 2016.08.31. 08:20:16

@bElannaTorres: 300k lófasz. Abból nem lesz nyugati árszinvonalú szoláltatás.

Szerző

Motiváció ・Kitartás ・Eredmény ・Siker

Munkám során, amikor az embereknek segítek, akkor a fentebb felsorolt 4 szempontot képviselem. Ugyanis egyik sem létezhet a másik nélkül. Mind a négy összetevőt meg kell élned, így érzed igazán, hogy amit elértél azzal elégedett vagy és keményen megdolgoztál érte. 
A motiváció elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki kitartson a kitűzött céljai mellett. Ha az ember motivált és van elég kitartása, akkor az eredmény sem várat magára, így születik meg a siker, amely megadja a hajtóerőt ahhoz, hogy tovább csináld azt, amiben eddig is hittél. Ha te is szeretnél továbblépni és fejlődni, sikereket megélni a munkádban és a magánéletedben egyaránt, akkor jó helyen jársz.

Sikeres karrierépítést kívánok!
Somlyai-Sipos Szilvia 
karrier coach, karrier tanácsadó
www.dolgozzmagadon.hu

szilvi3_3.jpg