Hogyan tartsd meg az alkalmazottaidat?

Mi kell ahhoz, hogy egy cég meg tudja tartani az alkalmazottait és motiváltak legyenek a munkavégzést illetően? Kényes témakör, a recept adott, mégis általában a vezetőség nagy része financiális indokokra hivatkozva hárít. Miért fordul mégis elő, hogy számos cég inkább a toborzás – kiválasztási projektekbe fektet bele milliókat éves szinten, minthogy valóban azzal foglalkozna, hogy a fluktuációt hogyan tudná csökkenteni és megtartani a már meglévő munkaállományt? Ugyanis a lyukak folyamatos foltozására nem jelent megoldást az, ha 3-6-12 havonta mindig új embert vesznek fel ugyanarra a pozícióra, mert bizonyos okok miatt mindig kiesnek az emberek az adott munkakörből (felmondanak, mert nem bírják a munkát vagy elbocsátják őket, mert az irreális elvárásoknak nem tudnak megfelelni). Az új munkaerőt be is kell tanítani, így 1 vagy 2 régebbi munkatárs ideje is pluszban erre irányul. A cég megítélésének mérlege sem pozitív irányba mozdul el akkor, ha ugyanazt a pozíciót hirdetik több hónapja és nem találnak rá embert. Itt kivételt képeznek a nagyvállalatok bővítési projektjei. Ugyanis növekedési dinamikájuk megköveteli a folyamatos munkaerő felvételt.  Ez számos esetben azt jelenti, hogy 1 évig folyamatosan hirdetnek egy pozíciót, amire 100-150 embert vesznek fel és általában 100-120 ember meg is tud maradni a vállaltnál. Egy döcögő vállalatnál a legnagyobb rizikót azonban az jelenti, ha két munkavállaló között elég jó viszony alakul ki a munkavégzés során, valamint esetleg azon kívül is. Ilyen esetben az egyik felmondása esetén könnyen tovább tudja magával vinni a másikat az új munkahelyre, főként, ha az új helyen magasabb pozícióban tudnak mindketten elhelyezkedni. Szemléletváltásra van szükség, ami a magyar viszonyok között nem egyszerű feladat, de szerencsére volt már nem egyszer pozitív tapasztalatom a vezetőség hozzáállásával kapcsolatban. A következő pontokban kifejtem, hogyan lenne érdemes ezt csinálni, ha szeretnénk, hogy a fluktuáció csökkenjen.

alkalmazottmegtartas.jpg

  1. Bérezés/juttatás – Az egyik, ha nem a legfontosabb szempont, amikor valaki munkát keres. Nem érdemes 10-30 ezer forintokon alkudozni, ha egyébként highflyer jelölttel van dolgod.

  2. Motiváló feladatkörök – Amennyiben van lehetőség rá, rotációban oszd le a feladatokat, így mindenki tanulhat valami újat a csapatodban.

  3. Kommunikáció – Elengedhetetlen a jó munkahelyi légkör megteremtéséhez. Beosztottak és főnök – beosztott között is. Szánj rá elég időt és energiát, figyelj a beosztottjaidra!

  4. Új tapasztalat szerzése a munka során – Fontos, hogy az alkalmazottat érjék új ingerek a munkája során, melyek még jobban hozzásegítik a hatékony munkavégzéshez.

  5. Egyértelmű elvárások – Egyértelműsítsd, hogy mi az, amit elvársz egy adott munka elvégzése közben a beosztottaidtól, így tudnak mihez adaptálódni (mikorra legyen kész, milyen minőségben, milyen mutatószámokkal).

  6. Következetesség – Legyél következetes, ne változtasd a véleményed és az elvárásaidat napról napra. Ezeknek senki sem tud megfelelni és igazán ijesztően hatnak.

  7. Határok megállapítása – Húzd meg a határokat! Gyakran okoz konfliktushelyzetet, hogy az beosztottak nem érzik azt, hogy hol ér véget az ő hatókörük, emiatt bizonytalanná válnak. Ebből neked is számos nézeteltérésed lehet és nekik sem tesz jót.

  8. Sikeres, felfelé ívelő vállalat – Ha egy vállalatnak jó a megítélése a piacon, akkor egy ilyen cégtől kevesen akarnak távozni, mert ez egy jó renomét jelent.

  9. Jó infrastruktúra kialakítása – Tágas, világos iroda, rendezett mosdók, élhető konyha. Talán ezek a legfontosabbak. A cég megközelíthetősége nagyban hozzájárul ahhoz, hogy az alkalmazottak hogyan érzik magukat a nap folyamán. Nem mindegy mennyi időt kell a munkába járással tölteni.

  10. Korrekt vezető – Arról, hogy hogyan válj jó vezetővé, írtam egy korábbi cikkemben, ITT tudod megtekinteni.

  11. Megfelelő visszajelzés a munkáról – Mindenki szereti tudni, hogy éppen merre halad a karrierje során. Ha valaki nem kap visszajelzést arról, hogy nem megfelelően végzi a munkáját, vagy több van benne, akkor egy téveszmében él, amin nem tud javítani csak úgy, ha a vezetővel leül átbeszélni a feladatait és azt, hogyan érzi magát a munkahelyen. Egy jó vezető megléte esetén az őszinteségéért cserébe nem kell attól félnie, hogy elbocsátják.

  12. Megfelelő támogatás a munka során – Ha a beosztottnak bármilyen kérése vagy kérdése akad a munkával kapcsolatban, akkor kapja meg a megfelelő támogatást. Nem biztos, hogy tőled fogja tudni megkapni, de te legalább át tudod irányítani ahhoz a kollégához, aki majd valóban tud neki segíteni.

  13. Empátia – Mindenkinek lehet mélypontja vagy rossz napja. Ha ez tartósan fennáll és akadályozza a munkavégzést, valamint a csapatod többi tagját is zavarja, akkor érdemes egy beszélgetést megejteni az alkalmazottal és a teljesítménye során ezen tényezőket is figyelembe venni.

  14. Megfelelő integráció a szervezetbe – Sokan nem szeretik, de ahhoz, hogy az új munkatárs át tudja venni a vállalat értékrendjét, első körben meg kell hallgatnia a cégről szóló előadásokat. Ez egy jó irányt ad a későbbiekben arra, hogy mely értékrend alapján kell viselkednie. Szóval nem felesleges. A próbaidő alatt érdemes egy buddy-t fogadni az új kolléga mellé, aki azonkívül, hogy szakmai kérdésekben segítséget nyújt, segít beilleszkedni a vállalati életbe is.

  15. Fejlődési lehetőség –Legyen lehetőség külsős és belsős tréningeken való részvételre is.

  16. Munka-magánélet egyensúlyának megléte – Ha valaki kiegyensúlyozottan el tudja látni a magánéleti teendőt a szabadidejében, akkor a munkáját is sokkal színvonalasabban tudja elvégezni.

  17. Minimális és/vagy fizetett túlóra – Vannak olyan munkák vagy munkafolyamatok, amiket életünk végéig megállás nélkül lehetne csinálni és sosem érnek véget. Épp ezért is, minek idegeskedni ezen? Minimális túlóra belefér, de ne legyen rendszeresített, arról nem is beszélve, hogy azt ki kell fizetni. Sosem tud senki napi 9 órában mindig ugyanolyan színvonalon teljesíteni. Általában egy 8 órás munkakörben a tényleges és hatékony munkavégzés 6 óra hossza körül alakul. Na, most miért is kell erre még jó pár órát ráhúzni? Semmi értelme, ettől csak a munkavállaló lesz idegesebb, amiért nem ér haza az esti sorozatára.

  18. Munkán kívüli közös programok – Ha sikerül kialakítani a munkatársak közötti jó viszonyt, akkor a munkán kívüli programok maguktól leszerveződnek. Azonban a vállalat is nyújtson lehetőséget különböző céges rendezvényeken való részvételre. A csapatépítők megléte elengedhetetlen.

  19. Hibázási lehetőség – Ha valaki hibázik, abból is rengeteget lehet tanulni. Ezt sokan nem így gondolják, és ha valaki hibázik, már egyből leírják. Hibázni jó, rengeteg új lehetőséget megnyit, és sokat lehet tanulni abból is, ahogy a munkatársak kezelik a szituációt.

  20. Dicséret - Ha jól teljesít a csapatod, akkor ne fukarkodj az elismerő szavakkal!

  21. Rugalmas munkavégzési hely és idő – Nem is gondolnánk, azonban ez is rendkívül fontos a munkavállalók számára! Reméljük nem csak nyugaton, hanem egyszer nálunk is „divatba jön”.

Oszd meg a cikket, a témával kapcsolatban kommentelj itt vagy a Facebookon, vagy írj a dolgozzmagadon@gmail.com címre! A sértő vélemények moderálásra kerülnek.

A cikkek és tartalmak teljes mértékben a szerző saját tulajdonát képezik. Átvenni csak a szerző engedélyével és megjelölésével lehet. Fotók: Google

d94b4401-c04c-4304-a5d2-1e4fa8a2017f.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

http://dolgozzmagadon.blog.hu/api/trackback/id/tr328793156

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Látens Inszinuáció 2016.06.09. 14:00:16

Fogalmam sincs, hogy a szerző hol él, vagy dolgozik, de az itt felsoroltak ebben az országban még a fantasztikum kategóriában sem állná meg a helyét.
Ilyen munkahely ebben az országban ugyanis NINCS, és a munkáltatók hozzáállása miatt nem is lesz.

Ennyi..

vgaborka 2016.06.09. 14:55:24

@Látens Inszinuáció: Pedig van, lehet, hogy nem mind a 21 pont teljesül és nem is mindig, de mondjuk általában a 90%-a igen.

Éjféli bagoly 2016.06.09. 14:55:38

Ha ezen pontoknak csak a negyedét megtartanák a munkáltatók, már nagyon jó eredményeket lehetne elérni. Ehelyett marad a "valóság"... hála Istennek sikerült visszamennem a munkahelyemre, ahol jól éreztem magam, több mint év alatt megtapasztaltam az összes dolgot, ami a problémák forrása, s amin nem képes változtatni a munkáltatók legtöbbje. :( ...totál nem értem miért, mert nekik is sok hasznot hozna. Ezek nélkül marad a vadkapitalizmus a modern rabszolgaság, a csordaszellem.

Szerző

Motiváció ・Kitartás ・Eredmény ・Siker

Munkám során, amikor az embereknek segítek, akkor a fentebb felsorolt 4 szempontot képviselem. Ugyanis egyik sem létezhet a másik nélkül. Mind a négy összetevőt meg kell élned, így érzed igazán, hogy amit elértél azzal elégedett vagy és keményen megdolgoztál érte. 
A motiváció elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki kitartson a kitűzött céljai mellett. Ha az ember motivált és van elég kitartása, akkor az eredmény sem várat magára, így születik meg a siker, amely megadja a hajtóerőt ahhoz, hogy tovább csináld azt, amiben eddig is hittél. Ha te is szeretnél továbblépni és fejlődni, sikereket megélni a munkádban és a magánéletedben egyaránt, akkor jó helyen jársz.

Sikeres karrierépítést kívánok!
Somlyai-Sipos Szilvia 
karrier coach, karrier tanácsadó
www.dolgozzmagadon.hu

szilvi3_3.jpg