Álláshirdetés, és ami mögötte van

Egy álláspályázat kiírása és lényegi tartalma (feladatok - elvárások - amit a vállalat kínál) már az állásinterjún megdőlni látszik. Biztosan benned is sok kérdés kavarog a fejedben azzal kapcsolatban, hogy vajon egy pozíció kiírásánál mit is jelentenek az általánosan megfogalmazott pontok. Ugyanis a legtöbb álláshirdetésben ugyanazokat az unalomig ismételt szövegeket lehet olvasni. De vajon tényleg ilyen támpontok szerint válogatják ki a jelölteket? Miért nem írnak le sokkal konkrétabb dolgokat és miért nem kerül soha feltüntetésre a fizetés? Most tippeket adok arra, hogyan tudsz minél több valódi, releváns információt megtudni a sok általánosításból.

img_3133.JPG

  • Feladatok: Nagy általánosságban írnak a feladatokról kvázi figyelemfelkeltő funkcióval. Az interjún, illetve munka közben mindig kiderül valami turpisság. Egy pozíció leírás még nem szentírás! Sőt, általában a munkaszerződésedhez hozzácsapott feladatköri leírás sem az.
    + DOLGOZZ MAGADON TIPP:
    Az interjún alaposan faggasd ki a HR-est vagy a szakmai vezetőt a konkrét feladatokról, folyamatokról, felelősségi körről! Ne szégyellj érdeklődni afelől, hogy ez a pozíció, amire pályáztál milyen okból üresedett meg!

  • Elvárások: Szakmai tapasztalatra, iskolázottságra, nyelvtudásra és tulajdonságokra vonatkozik általában. Rejtetten pedig életkorra (bár ezt már a szakmai tapasztalat is magában rejti) és nemre. Ugye ezt nyilvánosan nem szabad jelölni, mert diszkriminatívan hat, de minden vállalat tudja, hogy milyen embert keres nem és életkor szerint. Létezik olyan álláskereső portál, ahol a HR-es céges kereső felületén le lehet listázni nemek és életkor szerint a jelölteket. Azonban nem csak ez szokott problémát jelenteni. Általában a legalacsonyabb szintű belépő pozíciókba is olyan embereket (attitűd) szeretnének felvenni, akik menedzseri szinten dolgozó tulajdonságokkal bírnak (egy vezető pozícióban dolgozó embernek is folyamatos képzésekre van szükség), aztán elvárják, hogy ezt elnyomván a jelölt (mert ugye olyan embert vesznek fel, aki a magas elvárásoknak megfelel) egy hang nélkül robotként végezze azt a munkát, melyhez valójában nem is kellenek a felsorolt magas elvárások. Csapatjátékosnak, segítőkésznek és jó kommunikációs képességgel rendelkező embernek pedig már nem olyan nehéz lenni a mai világban.
    + DOLGOZZ MAGADON TIPP: Bátran kérdezz rá, hogy a vállalat által felsorolt elvárások (főként emberi tulajdonságok) közül a munkád során mit és milyen minőségben tudsz hasznosítani! 10-ből 9 HR-es nem fog tudni rá válaszolni, viszont ebből te sok mindent le fogsz tudni szűrni.

  • Amit a vállalat kínál:
  1. Folyamatos szakmai és fejlődési lehetőség: Amikor erre rákérdezel, hogy pontosan ez mit jelent, akkor válaszként azt kapod, hogy: „Vannak tréningek!”. Tehát nem tudják pontosan megmondani, hogy milyen képzéseken tudsz részt venni és hogyan tudsz fejlődni az adott vállalatnál a te pozíciódban. Amit valójában jelent: évente 1 tréning van, ami nagyon drága, és 1-2 kivételezett munkatárs vehet rajta részt. Aki valószínűleg nem te leszel majd. A betanulás is kutyafuttában zajlik, már a második héten teljesítened kell. Nem számít, hogy esetleg te azon a területen még nem vagy egészen profi. Teljesíts! Nem vettek zsákbamacskát, elvileg az interjún kiderült, hogy nem vagy azon a területen high-flyer, valamiért mégis téged választottak. Tanítsanak be rendesen és legyen türelmük hozzád! Beígérik a karrier utat és az előléptetést, majd ezt szépen elfelejtik, valami kifogással hárítanak és örülnek, hogy most már nincs mit tenni, megfogtak téged, úgysem mersz lelépni a cégtől. Igenis mondjanak konkrétumokat azzal kapcsolatban, hogyan képzelik el a te szakmai létedet a cégnél. Ha azt mondják, hogy mindez attól függ, hogyan teljesítesz (meg persze mennyien lépnek ki a cégtől, mennyien lesznek terhesek és mennyi kiscsillag van az égen), akkor el tudod dönteni, hogy ez a „feltétel” megfelel-e számodra. Valószínűleg jó pár évig olyan ember kell az adott pozícióba, aki nem akar fentebb lépni, hanem el van egy helyben.
    + DOLGOZZ MAGADON TIPP: Azonban, ha neked tényleg nagyon fontos a fejlődési lehetőség, akkor meg kell tudniuk mondani (illetve meg kell tudnod), hogy általánosságban milyen feltételekkel és időközönként lehet ugrani egy szintet. Ha erre viszont nincs lehetőség, akkor rossz helyen keresgélsz. Manapság egy jó vállalatnál már nem probléma tréningre küldeni egy munkatársat, évente fizetésemelést adni, valamint 2-3 évente pozíciót váltani cégen belül.

  2. Versenyképes fizetés/motiváló juttatási csomag: Nagyon ritkán írnak ki konkrét számot vagy intervallumot fizetésre vonatkozóan. Pedig mindenkinek más a motiváló, ugye. Általánosításként szerepel a ’versenyképes’ kifejezés és szektortól- tapasztalattól, vállalattól is függ, hogy éppen mi a motiváló. Egy pozíciót nézve bruttó 100- 150 ezer forint különbség is lehet vállalatok között a felajánlott fizetés tekintetében ugyanarra a pozícióra/tapasztalatra/feladat-, és felelősségi körre. Van, aki minél olcsóbban szeretne foglalkoztatni és van, akinek az a legfontosabb, hogy a legjobb embereket vegye fel magához, amit hajlandó is megfizetni. Érdemes megfigyelni, hol nagyobb a fluktuáció. Egy multinál dolgozó vezető fejlesztő nem fog elmenni egy 50 fős vállalathoz bruttó 600 000 Ft-ért. Gyakran a vállalatok is el vannak tévedve a fizetés terén. Javarészt áltálában tisztában vannak a piaci helyzettel, de nem hajlandóak megfizetni az igazán jó munkaerőt, pont ezért nem is írják ki nyilvánosan a fizetést. Mindig lentebb akarják alkudni.
    + DOLGOZZ MAGADON TIPP: Te legyél tisztában azzal, hogy a munkaerőpiacon mennyit ér a tapasztalatod és a tudásod! Ennek fényében ne add lentebb az igényeidet! Lehet, hogy több időt és energiát kell a keresgetésbe fektetned, de megéri! A tapasztalat is tanít valamire.

  3. Kellemes munkahelyi környezet: Ez mindenkinek mást jelent. Élő példa: lehet, hogy nekik az számít kellemesnek, hogy bezsúfolnak 15 nm-es kis sötét irodába 12 embert, aztán oldják meg a munkát úgy, hogy ne zavarják egymást. Nem működőképes. Zavarni fogják egymást. Az sem kellemes, ha 40-45 ember dolgozik egy open officeban, kikötött 60 perces ebédszünettel, amit a munka ritmusának köszönhetően egy időben szoktak kivenni az emberek (nem lehet lecsúsztatni, minimum 9 óra a munkaidő, ebben az 1 óra ebédszünet – persze ezt töltheted munkával is), és olyan kicsi a teakonyha, hogy maximum 6 fő tud helyet foglalni és egyszerre megebédelni. Az a 6 fő viszont tényleg 60 percig foglalja az asztalt, nincsenek tekintettel a munkatársakra és arra, hogy más is szeretne ebédelni, mondjuk 15-20 percet a teakonyha asztalánál. A maradék embernek nincs sok választási lehetősége: saját helyén ebédel (így szinte nulla a kikapcsolódásnyi idő, bár ehhez hozzácsaphat egy kis sétát a közeli parkban), vagy kimegy és az amúgy is karcsú kis fizetését elkölti minden nap a közeli kifőzdében (de legalább lesz ülőhelye, kimozdul és értelmesen el tudja tölteni az ebédidejét, ahol remélhetőleg kicsit fel is tud töltődni) vagy viszi a motyóját és a közeli park padján vágja be az ebédet (ez tavasszal – nyáron - kora ősszel még a jó időben kivitelezhető, csak le ne egye magát!) vagy végső esetben kivárja azt a 60 percet, míg felszabadul a teakonyha, és 10 perc alatt bevágja az előző este otthon megfőzött kis házi kosztját, majd rohan, mert elkésik a meetingjéről. Nesze neked 60 perces ebédidő! Ebből általában az ember 50 percet saját helyén ülve munkával és az ebédre való várakozással tölt el. Az irodavezetőt és a vezetőséget nem érdekli annyira a helyzet, hogy ezt mondjuk egy bővítéssel, vagy egy kedves felszólító e-maillel előremozdítsa. Az viszont már számít, hogy milyen a szoknya hossza és milyen színű ruhában (fekete, fehér, szürke, kék – a kötelező darabok, persze ruhát a cég nem biztosít, hiába ír elő, és mindezt az irodavezető találta ki) mész dolgozni! Ugyanis ha a szoknyád nincs rendben, az irodavezető egyből felemeli a hangját. Vagy azért, mert egyébként sincs kedve dolgozni és már attól megőrül, ha valaki egyáltalán hozzászól, nem még ha segítséget is mer kérni.
    + DOLGOZZ MAGADON TIPP: Jobb helyeken felvétel előtt körbeviszik az embert az irodában, körbe tud nézni. Ha erre nincs lehetőséged, akkor is kérdezősködj az interjún az infrastruktúrával kapcsolatban! Valamint figyeld meg, hogy nem egy építkezés kellős közepén van-e az irodaház (bár ez még a jobbik eset) vagy egy hangos étterem mellett, ahol éjjel-nappal hangos zene szól. Mert így tényleg nem lehet megfelelően koncentrálni és kellemesnek meg végképp nem mondható.

  4. Kiváló, dinamikus, fiatalos csapat: Ezt mindig minden álláshirdetésben feltüntetik. Ritka, mint a fehér holló. Munkahelyi politika mindenhol van. Az, hogy te hogyan fogod magad érezni, az attól függ, hogy majd pár hónap elteltével hova fogsz tudni beilleszkedni (kinek kell tenni a szépet és te ezt el tudod-e viselni). Az interjún mindig habosnak állítanak be mindent, aztán élesben a teljes ellentéte bizonyosodik be. Dinamikus-e a csapat? Ezt befolyásolja, hogy éppen milyen jellegű munkát végeztek. Fiatalos csapat – nem biztos, hogy ez mindenkinek motiváló, nem kortól függ, hogy a közös hangot megtalálod-e a másik emberrel vagy nem.
    + DOLGOZZ MAGADON TIPP:
    Érdeklődj a csapat összetételéről és érdeklődési köréről. Kérdezz rá, hogy milyen gyakran tartanak csapatépítő programokat. Ha összejárósak, akkor valóban jó a hangulat és nem csak kibírják a munkaidőt. 30 nő közé nem szerencsés még egy nőnek beállni dolgozni, de ugyanúgy kellemetlenül érezheti magát 1 szál férfi is. Figyeld meg, hogy a HR-es milyennek festi le a csapatot. Sok hasznos információ kiderül abból, ahogy kommunikál.

Az álláskeresés olyan, mint egy randevú. Az elején mindenki a legszebb arcát, legjobb tulajdonságait mutatja. Azonban egy kis idő után elmúlik a rózsaszín köd és kiderül, hogy valóban megtaláltad-e a helyed az adott cégnél. Sok sikert kívánok a keresésedhez!

Nektek milyen tapasztalataitok vannak a témában?

Oszd meg a cikket, a témával kapcsolatban kommentelj itt vagy a Facebookon, vagy írj a dolgozzmagadon@gmail.com címre! A sértő vélemények moderálásra kerülnek.

A cikkek és tartalmak teljes mértékben a szerző saját tulajdonát képezik. Átvenni csak a szerző engedélyével és megjelölésével lehet. Fotók: Google

d94b4401-c04c-4304-a5d2-1e4fa8a2017f.jpg

A bejegyzés trackback címe:

http://dolgozzmagadon.blog.hu/api/trackback/id/tr688741084

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

asturianu 2016.05.26. 13:51:16

Az en kedvencem az volt, amikor egy munkahelyen az egyik dolgozo 12 elott par perccel szepen berakta az aznapi kajajat az egyetlen mikroba - 25 percre olvasztas uzemmodba! Na tole aztan mindenki ehenhalhatott volna. Erdekes modon a kis doboza csak a legritkabb esetben volt a mikroban 25 percig. Altalaban mire visszatert az ebedlobe a doboz valami rejtelyes oknal fogva mindig bevagta magat valamelyik sarokba. X akta

Szerző

Motiváció ・Kitartás ・Eredmény ・Siker

Munkám során, amikor az embereknek segítek, akkor a fentebb felsorolt 4 szempontot képviselem. Ugyanis egyik sem létezhet a másik nélkül. Mind a négy összetevőt meg kell élned, így érzed igazán, hogy amit elértél azzal elégedett vagy és keményen megdolgoztál érte. 
A motiváció elengedhetetlen ahhoz, hogy valaki kitartson a kitűzött céljai mellett. Ha az ember motivált és van elég kitartása, akkor az eredmény sem várat magára, így születik meg a siker, amely megadja a hajtóerőt ahhoz, hogy tovább csináld azt, amiben eddig is hittél. Ha te is szeretnél továbblépni és fejlődni, sikereket megélni a munkádban és a magánéletedben egyaránt, akkor jó helyen jársz.

Sikeres karrierépítést kívánok!
Somlyai-Sipos Szilvia 
karrier coach, karrier tanácsadó
www.dolgozzmagadon.hu

szilvi3_3.jpg